Polska - Szwecja: pora na mniejsze firmy

Tomasz Puchalski
opublikowano: 2000-12-21 00:00

Polska — Szwecja: pora na mniejsze firmy

Współpraca polsko- -szwedzka nabiera szczególnego znaczenia teraz, gdy Szwedzi obejmują prezydenturę Unii Europejskiej. Coraz bardziej widoczna jest obecność firm szwedzkich w naszym kraju poprzez inwestycje zarówno dużych podmiotów, jak i mniejszych . Szczególnie cieszy obecność firm z obszaru nowych technologii.

Jeden z najuboższych krajów europejskich na początku stulecia, obecnie jest cennym dostawcą zaawansowanych technologii, rozwiązań informatycznych i telekomunikacyjnych, produktów farmacji i chemii, specjalistycznych maszyn i pojazdów silnikowych oraz produktów z tradycyjnie silnych gałęzi przemysłu szwedzkiego, jak branża papiernicza i drzewna oraz metalurgiczna. Takie marki, jak Volvo, Ericsson, ASTRA, Elektrolux, SAAB czy NetCOM utożsamiane są z najwyższą jakością, innowacyjnością, prestiżem oraz doskonałymi rozwiązaniami biznesowymi.

Zarządzanie i technologia

W Szwecji mamy do czynienia ze stylem zarządzania zrodzonym z mieszanki wpływów obcych i rodzimej tradycji solidnej, uczciwej pracy, opartym na konsensusie społecznym.

Polscy przedsiębiorcy mogą wykorzystać doświadczenia we wprowadzaniu nowoczesnych metod podnoszenia jakości i produktywności oraz sposoby przezwyciężania sytuacji kryzysowych. Doskonałym przykładem jest tu SAAB, który po okresie dużych trudności, zakończonych restrukturyzacją własnościową (przejęcie przez GM) i zarządzania, obecnie prężnie się rozwija. Co ciekawe, jednym z istotnych, w opinii Szwedów, narzędzi poprawy kondycji firmy były misje studyjne do innych czołowych firm motoryzacyjnych.

Ludzie

Według powszechnej opinii wyrażanej przez przedstawicieli szwedzkich przedsiębiorstw, najważniejszym bogactwem firm, decydującym o ich sukcesie, są pracujący w nich ludzie. Stąd tak ważne jest poznanie polityki personalnej tychże firm, w tym sposobów oceny i motywowania pracowników. Problem ten jest szczególnie interesujący w przypadku firm z obszaru zaawansowanych technologii, w których pracownikami są poszukiwani specjaliści wysokiej klasy. Niestety, w warunkach polskich, problem ten jest częstokroć niedoceniany.

Czynnikiem sukcesu jest też podejście do rynku. Ciekawym przykładem jest tu szwedzki rynek usług telekomunikacyjnych, na którym konkurencja przeplata się ze współpracą, co objawia się np. wspólnym przygotowywaniem kadr czy też korzystaniem przez innych operatorów z osiągnięć Telii (operatora narodowego), która jest głównym nośnikiem technologii opracowywanej wraz z Ericssonem.

Misje studyjne do Szwecji

Narzędziem poznania szwedzkich osiągnięć są misje studyjne, przybliżające polskim biznesmenom sposoby osiągania wysokiego tempa wzrostu ekonomicznego i poprawy poziomu życia społeczeństwa.

Różnice w oczekiwaniach i podejściu obu stron do ewentualnych ofert są głównym czynnikiem hamującym współpracę. Często bezpośrednia wizyta jest jedynym rozwiązaniem, ponieważ stanowi skuteczną metodę zademonstrowania własnych osiągnięć oraz daje możliwość rozpoznania faktycznych oczekiwań i wymogów stawianych współczesnym przedsiębiorstwom, owocując nawiązaniem kooperacji bądź innymi kontaktami biznesowymi.

Ważnym tematem poruszanym podczas misji do Szwecji jest też praktyka działań dostosowawczych do UE (stosunkowo świeże doświadczenia szwedzkie mogą być przydatne dla polskich przedsiębiorców, władz i samorządów).

Szwedzi przodują w ochronie środowiska. Ze szczególną uwagą traktowane jest podejście do tej tematyki w przedsiębiorstwach i gospodarce komunalnej. Ważne i ciekawe u naszych północnych sąsiadów są ogólnonarodowe programy, np. związane z tematem paliw odtwarzalnych, jak bioetanol.

Innym ciekawym obszarem do obserwacji jest szwedzki program IT-nation z unikatowymi rozwiązaniami na skalę światową, a przede wszystkim już przynoszący wymierne efekty.

Tomasz Puchalski