Polska zaniża średnią

opublikowano: 13-02-2019, 22:00

Praktyczne zainteresowanie elektromobilnością rośnie u nas powoli. Z 23-procentowym tempem jesteśmy w ogonie Europy

W 2018 r. w Polsce zarejestrowano 1324 samochody elektryczne (zasilane akumulatorem i hybrydy plug-in), co oznacza, że w porównaniu z 2017 r. zainteresowanie elektrycznymi autami urosło o 22,9 proc. — z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA. Taki wynik plasuje nas w gronie sześciu państw o niższej dynamice sprzedaży pojazdów elektrycznych niż średnia w UE, która wynosi 38,2 proc.

Pod względem liczby nowo rejestrowanych aut elektrycznych z
wynikiem 1,2 tys. Polska zajmuje 15. miejsce w Europie. Nie lepiej jest pod
względem dynamiki wzrostu zainteresowania elektrykami. Jesteśmy w grupie
sześciu państw z przyrostem mniejszym od unijnej średniej.
Wyświetl galerię [1/2]

POLSKA HAMUJE EUROPĘ:

Pod względem liczby nowo rejestrowanych aut elektrycznych z wynikiem 1,2 tys. Polska zajmuje 15. miejsce w Europie. Nie lepiej jest pod względem dynamiki wzrostu zainteresowania elektrykami. Jesteśmy w grupie sześciu państw z przyrostem mniejszym od unijnej średniej. Fot. Marek Wiśniewski

Unia dwóch prędkości

— Wydawać by się mogło, że zaostrzenie norm emisji spalin na terenie UE i związana z tym tendencja do odchodzenia od silników Diesla na rzecz innych napędów powinna spowodować skokowy wzrost sprzedaży aut niskoemisyjnych, zwłaszcza elektrycznych. Dane ACEA za 2018 r. świadczą jednak o tym, że polscy kierowcy nie przesiedli się masowo do elektryków. Główne powody to zaporowa cena, słaba infrastruktura i obawa przed nieznanym. Potencjalni nabywcy uważnie obserwowali ubiegłoroczne zmiany na rynku motoryzacyjnym i wielu odłożyło decyzję o zakupie nowego auta. W 2019 r. nie zapłacimy akcyzy za zakup pojazdu o napędzie elektrycznym, przybędzie również kilkaset stacji szybkiego ładowania na terenie całego kraju. Ponadto rząd zapowiedział przekazanie 3 mld EUR w ciągu 10 lat na rozwój elektromobilności — mówi Paweł Gos, prezes firmy Exact Systems.

Czy to wystarczy, aby przekonać niezdecydowanych?

— Niestety, bez nowelizacji ustawy o elektromobilności i bez wprowadzenia znaczących ulg podatkowych lub dopłat bezpośrednich nie należy oczekiwać przełomu — uważa Paweł Gos.

W ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano 1324 auta z napędem elektrycznym, z czego 620 to pojazdy w pełni elektryczne, a 704 hybrydy plug-in. W porównaniu z wynikami 2017 r. ich dynamika sprzedaży wyniosła 42,5 oraz 9,7 proc. To zdecydowanie mniej niż średnia unijna. Uwagę zwraca fakt, iż w IV kw. 2018 r. sprzedaż hybryd plug-in w Polsce zanotowała spadek o 23,9 proc. r/r, a w UE o 7,9 proc. W UE nastąpił jednak duży skok popularności aut w pełni elektrycznych — o 88,7 proc. r/r. Unijnymi liderami pod względem liczby zarejestrowanych aut elektrycznych są Niemcy, Wielka Brytania i Francja — w każdym z nich w 2018 r. sprzedano ich ponad 45 tys. Ponad 10 tys. znalazło nabywców także w Holandii i Szwecji. W tym zestawieniu Polska plasuje się na 15. pozycji.

Biorąc pod uwagę całą Europę najwięcej aut o napędzie elektrycznym sprzedaje się w Norwegii — w 2018 r. ponad 72 tys. sztuk, wzrost o 16,7 proc. r/r. Pod względem dynamiki sprzedaży UE podzieliła się na dwie grupy. Pierwsza obejmuje 18 państw, w których obserwujemy ponadrynkowy wzrost liczby rejestracji aut elektrycznych. Przewodzą im Dania i Rumunia, notujące ponad 200-procentową dynamikę. W czołowej „10” znajduje się aż sześć państw z regionu CEE. Drugą grupę, z dynamiką poniżej 30 proc., tworzy pięć dojrzałych i nasyconych rynków motoryzacyjnych: Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Austria, Belgia oraz jeden rozwijający się — Polska.

Polska benzyną i hybrydą stoi

Jeśli Polacy decydują się na samochód z napędem alternatywnym (APV), wybierają klasyczną hybrydę. W 2018 r. w Polsce zostało zarejestrowanych 31 691 APV, z czego aż 22 821 to hybrydy (wzrost 32,6 proc.). Taki wolumen sprzedaży daje nam 6. miejsce wśród państw UE, za plecami Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, a przed m.in. Holandią, Finlandią, Belgią i Szwecją. Również 4,3-procentowy udział aut hybrydowych w całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych w 2018 r. w Polsce jest wyższy niż średnia unijna (3,8 proc). Z danych ACEA za 2018 r. wynika, że w Polsce zwiększyła się liczba rejestracjiaut z napędem benzynowym (14,4 proc. r/r), a bardzo nieznacznie spadła z silnikem Diesla (o 2,3 proc. r/r). Liczba silników wysokoprężnych wzrosła jedynie w Estonii i Bułgarii. W pozostałych krajach Europy widać wyraźną tendencję odchodzenia od aut na olej napędowy, których dynamika rejestracji spadła w UE o 18,3 proc.

W ciągu 12 miesięcy 2018 r. Polacy kupili 531 889 samochodów osobowych, z czego 69 proc. posiadało pod maską silnik benzynowy, 25 proc. — wysokoprężny. Udział pojazdów niskoemisyjnych wyniósł 5,9 proc (średnia UE to 7,3 proc.). © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy