Polski biznes coraz bardziej zielony

Anna GołasaAnna Gołasa
opublikowano: 2013-09-30 00:00

Firmy obecne na polskim rynku zaczynają dostrzegać korzyści, jakie daje im działanie w zgodzie z naturą

Przedsiębiorcy coraz częściej uznają działania prośrodowiskowe za potwierdzenie swojej nowoczesności i szansę na ugruntowanie pozycji rynkowej.

Działania na rzecz środowiska poprawiają samopoczucie pracodawcy i pracowników, ulepszają wizerunek przedsiębiorstwa, a także budują zaufanie klientów do firmy i ograniczają koszty jej działania — mówi Dorota Rogozińska, menedżer ds. eventów w EMTG. [FOT. ARC]
Działania na rzecz środowiska poprawiają samopoczucie pracodawcy i pracowników, ulepszają wizerunek przedsiębiorstwa, a także budują zaufanie klientów do firmy i ograniczają koszty jej działania — mówi Dorota Rogozińska, menedżer ds. eventów w EMTG. [FOT. ARC]
None
None

— W ten sposób odpowiadają na nowe potrzeby klientów, którzy dzięki rosnącej świadomości ekologicznej poszukują innowacyjnych, przyjaznych środowisku produktów i usług. Wzrost wiedzy na temat relacji między stanem środowiska naturalnego, a jakością życia obecnych i przyszłych pokoleń coraz częściej wpływa na wybory konsumenckie. Ma to również odzwierciedlenie w procesach przetargowych — tłumaczy Ewa Zamościńska, starszy konsultant CSR w firmie edukacyjno-doradczej CSRinfo.

Ulgi podatkowe

Pojęcie Ekologicznej Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CER, Corporate Environmental Responsibility) wyewoluowało z CSR, a jego głównym założeniem jest wypracowanie równowagi między dochodowością przedsiębiorstwa a minimalizacją jego negatywnego wpływu na środowisko. Przejawem CER są działania mające na celu zmniejszenie wykorzystywanych zasobów środowiska naturalnego, zapobieganie wydostawaniu się do atmosfery substancji toksycznych i chorobotwórczych oraz przeciwdziałanie niszczeniu natury w regionie. Eksperci przekonują, że tego typu inicjatywy poprawiają samopoczucie pracodawcy i pracowników, ulepszają wizerunek przedsiębiorstwa, a także budują zaufanie klientów do firmy i ograniczają koszty jej działania.

— Ponadto, zgodnie z polityką Unii Europejskiej, kraje członkowskie, dla których zrównoważony rozwój gospodarczy ma duże znaczenie, wprowadzają liczne ulgi podatkowe dla przedsiębiorców działających na rzecz ochrony środowiska. W Polsce do takich ulg zaliczyć można m.in. odliczanie części kwoty wydanej na zakup nowych technologii — dodaje Dorota Rogozińska, menedżer ds. eventów w EMTG. Wykorzystanie działań CER jest szczególnie ważne dla firm należących do sektorów wywierających negatywny wpływ na środowisko. Przedstawiciele tzw. branż kontrowersyjnych, np. paliwowej, energetycznej i tytoniowej, prześcigają się zatem w pomysłach na kampanie odpowiedzialne ekologicznie.

— Tego typu akcje często budzą wątpliwości etyczne, trzeba jednak pamiętać, że wpływ na środowisko jest wpisany w naturę tych branż. Zatem zamiast braku jakichkolwiek działań, firmy wykazują dobrą wolę, traktując aktywności CER jako stały element rzeczywistości biznesowej — tłumaczy Dorota Rogozińska.

Zespołowa motywacja

Efektywne wdrażanie rozwiązań prośrodowiskowych w przedsiębiorstwie jest możliwe tylko przy aktywnym udziale pracowników, którzy stają się ambasadorami zielonych inwestycji firmy, a swoim zaangażowaniemzwiększają ich efektywność. Eksperci przekonują, że przykładów inicjatyw na rzecz środowiska, w które można zaangażować pracowników, jest wiele, a nawet te najprostsze pozwalają osiągnąć wymierne korzyści, np. ograniczając liczbę drukowanych maili, firma nie tylko oszczędza toner i papier, ale także obniża koszty utylizacji odpadów.

— Każdy może również zwracać uwagę na światło pozostawione w pustym pokoju. Czasem też prawo pomaga w działaniach prośrodowiskowych. Taki efekt, chyba nieświadomie, osiągnięto w ustawach antykryzysowych: firmy w czasie słabej koniunktury wygaszały pracę zakładów po to, by pracownicy nie musieli przychodzić niepotrzebnie do pracy — mówi Anna Fedorczuk z Instytutu Doradztwa Europejskiego IDE.

Zielona strategia może się okazać przydatna także przy organizacji spotkań biznesowych, które — jak tłumaczy Katarzyna Rózicka, dyrektor departamentu dialogu Pracodawcy RP — wiążą się z emisją dwutlenku węgla do atmosfery (tzw. ślad węglowy).

— Dzięki nowoczesnym metodom badawczym jest on mierzalny i może być zneutralizowany, np. przez posadzenie odpowiedniej liczby drzew, inwestycję w odnawialne źródła energii lub zwiększenie efektywności energetycznej. Można w tym celu wykorzystać potencjał pracowników. Aby zneutralizować podróż samolotem z Barcelony do Warszawy, należy posadzić 18 drzew — tłumaczy Katarzyna Rózicka. Choć praktyki CER systematycznie zyskują popularność w Polsce, wciąż nie można ich uznać za powszechne.

— Oparte na zaufaniu relacje z klientami, pracownikami i otoczeniem powinny stanowić podstawę działania każdej firmy. Rzeczywistość jednak rozczarowuje — mimo coraz większej liczby firm deklarujących działalność społecznie odpowiedzialną, nadal niewiele z nich opiera te działania na długofalowej i przemyślanej strategii. Ponadto w całym obszarze działań CSR odpowiedzialność ekologiczna jest często spychana na dalszy plan — sumuje Dorota Rogozińska.