Polski start-up wbija się do Stanów Zjednoczonych

opublikowano: 26-11-2019, 22:00

YetiForce tworzy system zarządzania relacjami z klientami. Aby zaistnieć na rynku, proponuje darmowe narzędzie z otwartym oprogramowaniem

„Tempo innowacji wyklucza budowanie wszystkiego od zera. Szacuje się, że nowoczesne aplikacje zawierają 80-90 proc. kodu open source” — dane z Forbes.com przytaczają założyciele spółki YetiForce. Błażej Pabiszczak i Jerzy Kotkowski właśnie na otwartym oprogramowaniu osadzili swój system CRM do zarządzania relacjami z klientami (ang. customer relationship management). Oznacza to, że wraz z dostępem do oprogramowania przekazują również jego kod źródłowy, co pozwala odbiorcom na przebudowywanie i dostosowywanie narzędzia do własnych potrzeb.

POMYSŁ NA START-UP:
POMYSŁ NA START-UP:
YetiForce musi zmierzyć się ze sporą konkurencją producentów i dostawców systemów CRM. Aby się wyróżnić, założyciele spółki — Błażej Pabiszczak (z prawej) i Jerzy Kotkowski — postawili na otwarte oprogramowanie.
Fot. Marek Wiśniewski

Taka formuła umożliwia YetiForce szybkie zwiększanie skali działania i internacjonalizację biznesu. W krótkim czasie system pobrało 35 tys. firm z ponad 100 krajów. Start-up znalazł odbiorców głównie w Stanach Zjednoczonych (ok. 30 proc. użytkowników), Polsce i Brazylii.

Za darmo lub na miarę

— Dostęp do kodu źródłowego jest kluczowy zwłaszcza z punktu widzenia małych i średnich firm, ponieważ uniezależnia je od producenta i dostawcy oprogramowania. Dużym przedsiębiorcom natomiast daje większą elastyczność — po wdrożeniu mogą samodzielnie je rozwijać, dodając szyte na miarę moduły — tłumaczy Błażej Pabiszczak, prezes YetiForce.

Zainteresowanie ze strony sektora MŚP może wynikać również z przyjętego przez spółkę modelu biznesowego — podstawową wersję narzędzia start-up oferuje bezpłatnie. W pakiecie daje m.in. system do obsługi poczty e-mail, moduły komunikacyjne i „wirtualne biurko”, dopasowujące ekran startowy do specyfiki stanowiska pracy. Rozwiązanie pozwala ponadto na koordynację księgowości i sekretariatu, nadzorowanie projektów, kampanii marketingowych, tworzenie bazy klientów, dostawców i partnerów, uwzględniającej historię ich relacji z firmą, itd.

Budowanie bazy

— Zakładamy, że będziemy rosnąć razem z naszymi odbiorcami. Im więcej użytkowników zdobędziemy teraz, tym większe szanse na to, że spora część z nich w przyszłości zacznie korzystać z naszych dodatkowych, płatnych modułów. Z dużymi firmami natomiast pracujemy indywidualnie,dostosowując nasze rozwiązanie do ich wewnętrznych potrzeb. Świadczymy również usługi na podstawie tzw. umowy SLA [ang. service level agreement, czyli umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług — red.], zapewniając bieżące wsparcie — mówi Jerzy Kotkowski.

Start-up uruchomił ponadto sklep internetowy zintegrowany z CRM, w którym będzie sprzedawać moduły zwiększające funkcjonalność narzędzia. W przyszłości dostęp do nich będzie oferować w modelu abonamentowym. Na razie jednak źródłem dochodu dla spółki były indywidualne zlecenia i instalowanie systemu u dużych podmiotów.

— Wdrożyliśmy CRM YetiForce w jednej z polskich firm ubezpieczeniowych, dostosowując go do ponad 12 tys. stanowisk pracy. Wśród naszych klientów, poza przedsiębiorstwami, są także instytucje publiczne: dawne Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Polska Agencja Inwestycji i Handlu oraz PFR Portal PPK — wymienia Błażej Pabiszczak.

OKIEM PRAKTYKA:

Elastyczne oprogramowanie

ADAM WOJTKOWSKI, menedżer zarządzający na region Europy Środkowo-Wschodniej w Red Hat

Open source to standard w dzisiejszym świecie IT. Zaletą tego typu rozwiązań jest elastyczność, skalowalność i możliwość łatwego włączenia w funkcjonujące już w organizacji oprogramowanie. Firmy coraz chętniej sięgają po open soruce ze wsparciem dostawcy, co potwierdzają badania Red Hat. Wynika z nich, że tylko w ciągu ostatniego roku udział otwartego oprogramowania wzrósł aż o 61 proc. W większości wykorzystywane jest ono do modernizacji architektury IT, wdrażania metodyki DevOps i budowy aplikacji. Nie bez znaczenia są także atrakcyjne koszty posiadania oraz wysokie bezpieczeństwo rozwiązań open source wspieranych przez dostawców. Połączenie innowacyjności, skalowalności i bezpieczeństwa z niższymi kosztami przekłada się na coraz większy rynkowy udział open source.

Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
×
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

BIZNES OTWARTY NA INNOWACJE

Wokół open source powstają społeczności programistów. Zapewnia to skalowalność projektów i lojalność użytkowników, a tego szukają fundusze venture capital.

Choć YetiForce nie inwestowało w marketing, rozwiązanie zaczęło przebijać się w środowisku deweloperów IT i pojawiać w zagranicznych rankingach. W 2017 r. trafiło np. na szczyt listy „najbardziej opłacalnych na świecie systemów CRM” opracowywanej przez platformę Capterra. Dostało także kilka branżowych nagród.

— Dotychczas grupa naszych użytkowników powiększała się organicznie. Chcemy się jednak profesjonalizować — postawimy na partnerstwo biznesowe. Planujemy również uruchomienie zagranicznych przedstawicielstw. Ekspansja będzie wymagać większych nakładów finansowych. Jesteśmy gotowi na współpracę z inwestorami — mówi Jerzy Kotkowski.

Inspiracją do wyboru takiej ścieżki rozwoju firmy są przykłady inwestycji poczynionych przez światowych gigantów i ich rosnące zainteresowanie rozwiązaniami open source. IBM kupił Red Hat za 34 mld USD, a Adobe przejęło Magento za 1,68 mld USD.

— Open source pozwala budować zaangażowaną społeczność rozwijającą optymalne kosztowo oprogramowanie. Daje też możliwość budowania biznesu w formule marketplace i sprzedawania dodatków współtworzonych przez uczestników społeczności. Ułatwia to sprzedaż produktu dużym firmom, które poszukują rozwiązań szytych na miarę. Co ważne, open source zwiększa lojalność klientów — trudniej im zrezygnować z usługi, którą sami rozwijali — zauważa Radosław Białas, partner zarządzający Alfabeatu.

Podstawą decyzji inwestycyjnej zawsze jest produkt i rozwijający go zespół ludzi. Tomasza Swiebodę, partnera Inovo Venture Partners, interesuje również plan akwizycji, monetyzacji oraz dowody na to, że produkt daje realne korzyści użytkownikom i jest przez nich często używany.

— Modele open source i freemium są dobrze przyjmowane przez rynek. W tym miesiącu zainwestowaliśmy w spółkę Tidio. 93 proc. użytkowników jej produktu korzysta z darmowej wersji, a mimo to start-up jest w stanie generować istotne przychody z obsługi pozostałych 7 proc. — ujawnia przedstawiciel Inovo.

Tomasz Swieboda jako przykład podaje również transakcję sprzed kilku dni: start-up Databricks, działający w modelu open source, pozyskał 400 mln USD.

— Z naszej analizy wynika, że łączna kwota pozyskana na świecie przez spółki open source w 2019 r. to prawie 1,4 mld USD — mówi partner funduszu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane