Polskie fabryki nie doceniają robotów

opublikowano: 26-10-2015, 22:00

Skoro automatyzacja i sztuczna inteligencja są przyszłością przemysłu, dlaczego tak mało firm inwestuje w te technologie?

Liczba robotów zainstalowanych w polskich zakładach przemysłowych w latach 2006-13 wzrosła dwuipółkrotnie — z 3080 do 7751. Mimo to w europejskim rankingu tzw. gęstości robotyzacji, opracowanym przez Międzynarodową Federację Robotyki, zajmujemy jedno z końcowych miejsc. W znajdujących się na czele zestawienia Niemczech liczba takich maszyn na 10 tys. zatrudnionych wynosi 282.

Bloomberg

Wskaźnik dla Polski to 19 urządzeń. Gorzej wypadło tylko pięć państw: Grecja (13), Rumunia (7), Estonia (6), Chorwacja (4) i Rosja (2). Robotyczne inwestycje są u nas rzadsze niż w większościgospodarek UE, co może dziwić w świetle niedawnego sondażu Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową (IBnGR): zdecydowana większość ankietowanych firm produkcyjnych twierdziła, że takie wdrożenia prowadzą do poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa.

W spółce Darco, która wytwarza urządzenia techniki grzewczej i wentylacyjnej, fascynacja automatyką i sztuczną inteligencją na słowach się nie kończy. Firma korzysta m.in. z robota przemysłowego marki FANUC, który spawa średnio około 150 elementów na 8-godzinnej zmianie.

— Pracownik spawał dany element około 25 minut, urządzenie robi to w cztery. I — w przeciwieństwie do człowieka — pracuje non stop, nie wychodzi na przerwę. Włącza się je rano, a wieczorem wyłącza. To wszystko — mówi Piotr Kukla, kierownik działu maszyn numerycznych w firmie Darco.

Według raportu IBnGR, polscy przedsiębiorcy do robotyzacji produkcji odnoszą się przychylniej niż w 2013 r. Zmniejsza się także odsetek firm, które nie widzą potrzeby inwestowania w te maszyny. Wynika to głównie z presji, jaką wywiera konkurencyjne otoczenie rynkowe. Wprowadzaniu robotów sprzyja także względnie krótki okres zwrotu takiej inwestycji — w przypadku co trzeciego wdrożenia wynosi on od jednego do dwóch lat.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane