Polskie firmy obierają kurs na Kubę

RAV
opublikowano: 28-07-2009, 00:00

Tropikalna wyspa kusi

Tropikalna wyspa kusi

przedsiębiorców znad Wisły.

Pokusa byłaby większa, gdyby wsparł ich rząd.

Kuba od dawna pozostaje marginalnym partnerem handlowym Polski w regionie Ameryki Łacińskiej i Karaibów. Liczbę polskich firm działających na tym rynku można policzyć na palcach jednej ręki. To się może jednak wkrótce zmienić. Powód? Po 15 latach absencji na gorącą wyspę dotarła misja resortu gospodarki.

— Mam nadzieję, że to szanse na przełamanie długiego okresu zamrożonych stosunków i współpracy gospodarczej — ocenia Adam Szejnfeld, wiceminister gospodarki.

Zdaniem resortu, istniejące na Kubie zapotrzebowanie — praktycznie na wszystko — mogłoby stworzyć szerokie pole działania dla polskich przedsiębiorców.

— W tym celu wskazane jest przeprowadzenie szczegółowego rozeznania w bezpośrednich rozmowach biznesowych, gdyż gama tematów potencjalnej współpracy gospodarczej i dostaw towarów jest bardzo szeroka — mówi wiceszef resortu gospodarki.

Oprócz dużego zapotrzebowania na sprzęt, maszyny oraz inne produkty, Kuba prezentuje szeroką ofertę realizacji przedsięwzięć na zasadach spó- łek z kapitałem mieszanym. Dotyczy to m.in. inwestycji o charakterze strategicznym (sektor wydobywczy).

Choć wyspa ma duże potrzeby, to jednak z ich spełnieniem mogą być problemy. Powodem są ograniczone możliwości finansowe Kubańczyków.

— To biedny kraj ze słabym popytem, działający zgodnie z planem minimum — mówi przedstawiciel jednej z firm biorących udział w misji.

Mimo to przedsiębiorcy nie mają zamiaru rezygnować ze współpracy z Kubą.

— Na razie trudno powiedzieć, co zmieni się po wizycie. Od trzech lat sprzedajemy sprzęt na Kubę i trzeba przyznać, że sytuacja jest trudna. Na pewno popyt byłby większy, gdyby polski rząd udostępnił wsparcie kredytowe. Tak robią np. Chińczycy. Dzięki temu popyt na ich towary jest większy — mówi Wiesław Jakóbik, szef sprzedaży firmy Dressta, która zajmuje się eksportem maszyn budowlanych.

Jerzy Mazgaj, prezes Alma Market

Kuba to fantastyczny kraj,

przypominający Polskę sprzed

1989 r. To duży i wygłodniały rynek, gdzie popyt jest niemal

na wszystko. Przedsiębiorcy,

którzy zaryzykują i zainwestują na Kubie, na pewno zarobią.

Szczególnie że Polska jako

kraj z byłego bloku komunistycznego jest dobrze postrzegana. Jedyne problemy,

na jakie muszą się przygotować przedsiębiorcy — poza

odległością i wizami — to płatności. Kubańczycy mają

problemy z finansowaniem, dlatego odraczają płatności, przeważnie na 6 miesięcy.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: RAV

Polecane