Polskie inwestycje w USA będą rosnąć

Jacek Perzyński
opublikowano: 2024-08-29 20:00

Polskie firmy coraz śmielej inwestują za granicą, ale głównie w Europie. Jest jednak kilku naszych czempionów, którzy aktywnie działają także za oceanem.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile wyniosły polskie BIZ w Stanach Zjednoczonych w 2023 r.
  • które polskie firmy inwestują w USA
  • jakie są perspektywy amerykańskiego rynku
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Zagraniczne inwestycje polskich firm w ubiegłym roku osiągnęły rekordowy poziom 43,7 mld zł, co oznacza wzrost o 64 proc. r/r i o 228 proc. wobec 2021 r. — wynika z danych Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD). Polska przestaje tylko brać kapitał, lecz zaczyna go inwestować za granicą.

43,7 mld zł

Tyle wyniosła wartość polskich inwestycji zagranicznych w 2023 r.

Mała aktywność za oceanem

Większość polskich projektów (86,9 proc. w 2022 r.) koncentrowała się w Europie. W ubiegłym roku polskie firmy najwięcej zainwestowały w Luksemburgu — 19,5 mld zł i w Czechach — 18,7 mld zł. USA natomiast według Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu są raczej pobocznym kierunkiem polskich inwestorów — wartość BIZ w 2023 r. wyniosła tam tylko nieco ponad 2 mld zł, ale kilka firm może pochwalić się sukcesem.

2 mld zł

Tyle wyniosła wartość BIZ polskich firm w USA w 2023 r.

Popyt na IT i gry

Mocną pozycję w USA ma polski sektor informatyczny. Comarch, krakowski gigant IT, wszedł na ten rynek w 1999 r., otwierając biura w Nowym Jorku, Chicago i Mesie w stanie Arizona. Dostarcza amerykańskim klientom zaawansowane rozwiązania dla sektorów telekomunikacji i utilities, systemy do elektronicznej wymiany danych oraz usługi z zakresu data center. W 2023 r. Comarch odnotował zysk w wysokości 215 mln zł, co stanowiło 12,6 proc. jego przychodów.

W USA obecna jest także rzeszowska firma Asseco, działając przez podmioty z izraelskiej grupy Formula Systems: Matrix IT, Magic Software i Sapiens. Polska firma wdraża własne oprogramowanie, oferuje też usługi serwisowe, konsultingowe oraz outsourcing zespołów i specjalistów. Spółki z grupy są w Nowym Jorku, New Jersey, Manchesterze (New Hampshire), Raleigh (Karolina Północna). W ubiegłym roku przychód operacyjny Asseco z tego rynku wyniósł 2,7 mld zł, co stanowiło 16 proc. sprzedaży grupy.

Przyczółek w USA zdobyła również polska branża gamingowa. W 2023 r. Ameryka Północna miała największy (prawie 71-procentowy) udział w przychodach CD Projektu, generując 872 mln zł zysku studia. Sukces w dużej mierze był napędzany sprzedażą gry „Cyberpunk 2077” i jej dodatku „Phantom Liberty”.

Ten Square Games, wrocławski producent gier mobilnych w modelu F2P, również nie ma powodów do narzekania. Jego gra „Hunting Clash” od premiery w 2020 r. znalazła się w gronie 200 najlepiej zarabiających gier na platformie Android w USA, generując w 2022 r. ponad 110 mln zł przychodu z tytułu płatności.

Miedź i szkło

Na zachodzie USA działa też polski gigant miedziowy KGHM International Ltd. Oprócz kopalni w Chile i Kanadzie spółka również prowadzi działalność wydobywczą stanach Arizona i Nevada. Firma produkuje i sprzedaje katody miedziane, koncentraty miedzi (zawierające również złoto) i molibdenu wykorzystywane do produkcji przewodów, kabli, rur i armatur oraz elementów elektronicznych. W 2023 r. przychód spółki z umów z klientami wyniósł 2,4 mld zł.

Za oceanem działalność rozszerza Press Glass, największy europejski producent szyb dla budownictwa. Działalność produkcyjną w USA firma rozpoczęła w 2017 r., kiedy przejęła spółkę Glass Dynamics w Karolinie Północnej. W 2020 r. uruchomiła nową fabrykę w Ridgeway (Wirginia). Do końca 2024 r. zamierza zainwestować ponad 1 mld zł, tworząc ponad 330 miejsc pracy.

Inwestycje będą rosnąć

Zdaniem ekspertów zainteresowanie polskich przedsiębiorców rynkiem amerykańskim będzie się zwiększać. Piotr Maciaszek, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń i Współpracy Międzynarodowej w KUKE, podkreśla, że rynek USA przyciąga skalą oraz hojnymi programami zachęcającymi do inwestowania, w tym korzyściami podatkowymi. Ponadto stosowany od czasów administracji Donalda Trumpa protekcjonizm zmusza zagraniczne firmy do przenoszenia produkcji na terytorium USA.

— W KUKE mamy coraz więcej zapytań w związku z planowanymi przez polskie firmy inwestycjami — chodzi m.in. o szeroko rozumianą branżę infrastrukturalną oraz spożywczą i zielonych technologii — mówi Piotr Maciaszek.

Piotr Kuffel, dyrektor biura ekspansji zagranicznej w BGK, podkreśla, że inwestowanie w USA wpisuje się też w potrzebę dywersyfikacji rynków zbytu, co jest szczególnie istotne w sytuacji gorszej kondycji gospodarek Unii Europejskiej.

— Amerykańska polityka sprzyja przyciąganiu kapitału zagranicznego i nowych projektów. Spodziewamy się więc, że polskie inwestycje w USA będą systematycznie rosły — mówi Piotr Kuffel.