Polsko-estoński start-up przejmuje w Niemczech

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2022-02-23 18:44

Oferująca rozwiązania do automatyzacji komunikacji Apifonica wydała miliony na przejęcie pokrewnego gracza z niemieckiego rynku i ma chrapkę na więcej.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile SmarTel Plus, działający pod marką Apifonica, wydał na przejęcie niemieckiej firmy
  • dlaczego zdecydował się na tę transakcję
  • jak duża jest skala biznesu SmarTel Plus
  • jakich kolejnych spółek do przejęcia i w jakiej perspektywie szuka

Giganci z Zachodu z różnych branż często szukają celów akwizycyjnych nad Wisłą, jednak w drugą stronę również dochodzi do transakcji. Jedną z nich właśnie ogłosił SmarTel Plus.

To start-up założony przez Estończyków z biurem administracyjnym i produktowym na Łotwie oraz siedzibą handlową w Polsce. Oferuje pod marką Apifonica wiele rozwiązań do automatyzacji komunikacji z klientami, m.in. wiadomości marketingowe i voiceboty. Przejął za ponad 10 mln zł 100 proc. udziałów w niemieckiej spółce Tenios, świadczącej podobne usługi komunikacyjne w chmurze.

– To świetna okazja, aby dostarczyć nasze konfigurowalne rozwiązanie do automatyzacji komunikacji na rynek DACH [kraje niemieckojęzyczne – red.]. Istnieje też synergia produktowa między naszymi firmami. Możemy wspomóc klientów Teniosa usługami STP – voicebot, SMS, a nasi mogą korzystać z Telecom API dostarczanego przez niego – komentuje Denis Shirokii, założyciel i dyrektor zarządzający Apifoniki.

Międzynarodowy zasięg Apifonick

Działający od 2001 r. Tenios ma ponad 2 tys. klientów, to m.in. firmy Ergo, Huawei i Teufel.

– Nie mogliśmy sobie nawet wyobrazić lepszego partnera do dalszego rozwoju i ekspansji. Mając siedzibę w Niemczech, mamy przewagę konkurencyjną przy dostarczaniu narzędzi na tym dużym i opartym na technologii cyfrowej rynku – mówi Umit Öztürk, dyrektor generalny Teniosa.

Denis Shirokii podkreśla, że celem spółki od początku było dążenie do globalnego zasięgu – już na starcie wspierała klientów z ponad 20 państw.

– W tej chwili nasza usługa może działać w ponad 50 krajach, a ich liczba rośnie z każdym miesiącem. Zauważyliśmy również, że w niektórych regionach bardzo ważne jest zapewnienie lokalnego wsparcia. Polska była pierwszym rynkiem, na którym to zaoferowaliśmy i słusznie – na razie Polska jest dla nas największym rynkiem pod względem liczby klientów. Dlatego postanowiliśmy działać lokalnie z silnym międzynarodowym wsparciem w postaci produktów, technologii i infrastruktury – wyjaśnia Denis Shirokii.

Szersza oferta:
Szersza oferta:
Denis Shirokii, założyciel i dyrektor zarządzający Apifoniki, podkreśla, że przejęty właśnie Tenios stworzył wyjątkowy produkt, który spółka zaoferuje obecnym klientom.
Gatis Orlickis

Kolejne firmy na celowniku

SmarTel Plus informuje, że od 2018 r. przeprowadził kilka rund finansowania, a jego przychody w 2021 r. przekroczyły 9 mln EUR. W tym roku skoncentruje się na integracji z przejętą spółką, natomiast w 2023 r. planuje uruchomić kolejny region, a z tym będą wiązały się kolejne przejęcia.

– Poszukujemy zarówno firm produktowych, które poszerzą naszą ofertę, jak też mocnych na lokalnym rynku. Ich klientom zaoferujemy nasze usługi. W przypadku drugiej grupy stawiamy na firmy B2B z przynajmniej 1,5 tys. klientów i 5 mln EUR przychodów – stwierdza Denis Shirokii.