Jeszcze kilkanaście lat temu, zanim skrót ESG zaczął pojawiać się w biznesowym słowniku, działania firm koncentrowały się na społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Jednak była ona tylko dobrze sprzedającym się w mediach przekazem, w którym skupiano się jedynie na pozytywnym wpływie przedsiębiorstwa na środowisko. Czy te działania były na pewno odpowiedzialne? Jeśli duża firma produkcyjna o ogromnym zakresie oddziaływania na środowisko (w wymiarze emisji gazów cieplarnianych, zanieczyszczeń, poboru wody czy zużycia energii) zakładała łąkę kwietną albo organizowała warsztaty ekologiczne dla dzieci, to czy prawdziwie odpowiadała na wyzwania klimatyczne, z którymi się dziś mierzymy?
W ciągu ostatnich lat koncepcja odpowiedzialności biznesu ewoluowała. Coraz częściej przedsiębiorcy solidnie rozliczają się ze sposobu zarządzania wpływem na otoczenie. Skupiają się na tym, co najistotniejsze - szukają obszarów, w których ich działalność ma największy wpływ, i starają się nim zarządzać: maksymalizują wpływ pozytywny oraz minimalizują negatywny. Żeby wyznaczyć konkretne obszary, określić cele i miary sukcesu, należy uwzględnić tzw. czynniki ESG, które odnoszą się do kwestii społecznych, środowiskowych i ładu korporacyjnego.
Sektor bankowy to ciekawy przykład ewolucji myślenia o ESG. Przykładem może być Bank Gospodarstwa Krajowego – początkowo działania na rzecz zrównoważonego rozwoju skupiały się na bieżącej działalności operacyjnej: ograniczeniu zużycia wody, energii, papieru w biurze czy segregacji odpadów. To wszystko jest bardzo ważne, jednak w przypadku sektora bankowego kluczowe jest oddziaływanie poprzez odpowiedzialne finansowanie. I to właśnie w tym kierunku zmierza BGK - realnie wpływa na otoczenie głównie poprzez decyzje o tym, jakie projekty i inwestycje finansuje. Dzięki temu napędza realne zmiany.
Transparentność w biznesie to wymóg dzisiejszych czasów, który przekłada się m.in. na uczciwość w raportowaniu pozafinansowym. Tylko ona pozwala obiektywnie zweryfikować raporty zrównoważonego rozwoju czy ujawnienia dotyczące oddziaływania na środowisko. Oczekują jej wszyscy uczestnicy rynku, nie tylko regulatorzy, ale też partnerzy biznesowi, klienci, społeczeństwo. Jedynie rygorystyczne, drobiazgowe wręcz rozliczanie się z wyników, ale też z przyjętych metod analiz czy wskaźników, którymi chwali się firma, pozwala na obiektywną ocenę jej faktycznego wpływu na środowisko i sposobu zarządzania nim.