Porażka CUW, sukces Mentora

Nie udało się drugie podejście rządowego grupona do ubezpieczenia ministerialnych aut. Znalazł natomiast doradcę do majątku.

Centrum Usług Wspólnych (CUW) — jednostka przy kancelarii premiera odpowiedzialna za rządowe zakupy grupowe — ma pod górkę z ubezpieczeniami. We wrześniu „Puls Biznesu” opisywał jej nieudane podejście do poszukiwań towarzystwa, które ubezpieczy kilkaset rządowych aut, należących do ministerstw, urzędów centralnych i wojewódzkich. Nikt wówczas nie był zainteresowany tym kontraktem.

Bezsilny broker

CUW poszło po rozum do głowy i postanowiło zatrudnić brokera, który pomoże mu znaleźć ubezpieczyciela. Marchewką miało być wynagrodzenie za ulokowanie polisy o wartości kilkunastu milionów złotych. Mimo że znaleźli się zainteresowani pośrednicy, to także ta próba zakończyła się fiaskiem. CUW tłumaczy, że żaden z nich nie potrafił prawidłowo wypełnić dokumentacji konkursowej i postępowanie zostało umorzone z przyczyn formalnych. To jednak nie jest koniec walki CUW o zakup wspólnego ubezpieczenia floty rządowych aut. Centrum informuje, że zostanie rozpisany drugi konkurs na brokera ubezpieczeniowego. Kiedy? Tego na razie nie wiadomo.

Jednak przeciąganie się postępowania zmusi kilkadziesiąt urzędów, które miały zostać ubezpieczone razem, do samodzielnego szukania ochrony dla swoich flot.

Polisa za 80 mln zł

Rządowy grupon nie miał natomiast żadnych problemów z wyborem brokera, który doradzi mu przy ubezpieczeniu urzędniczego majątku. Została nim toruńska firma Mentor — jeden z największych pośredników na rynku. W ubiegłym roku ulokowała ponad 410 mln zł składek, a już w przyszłym będzie mógł do tego doliczyć kolejne 80 mln zł. Na tyle jest wstępnie szacowana wartość polisy chroniącej cały rządowy majątek. Dla toruńskiego brokera nie jest to pierwszy duży kontrakt na scalenie ubezpieczenia.

Jego klientem są służby celne, a wcześniej centralizował on ubezpieczenia w PGNiG i TVP. — Wspólny zakup ubezpieczenia przyniesie korzyści i oszczędności. Nie ma jednak zasady, która by mówiła, o ile można obniżyć wysokość składki. Oprócz samej kwoty ważna jest także standaryzacja obsługi klienta w takich kluczowych obszarach jak np. zakres ochrony ubezpieczeniowej czy likwidacja szkód — mówi Marek Kaliszek, prezes Mentora.

Nie wyklucza, że ze względu na rozmiar i zróżnicowanie kontraktu, który zdobyła jego firma, może on zostać podzielony na zadania. To stwarza szansę do ulokowania ubezpieczenia u więcej niż jednego ubezpieczyciela.

Centrum zakłada, że uda mu się wybrać ubezpieczyciela do końca roku. To ambitny cel, biorąc pod uwagę, że najpierw broker musi zebrać dane o majątku i historii szkodowości od zainteresowanych instytucji rządowych. Interesujące może być także podejście samych ubezpieczycieli do zamówienia po nieudanym przetargu na polisy komunikacyjne. Nieoficjalnie wiadomo, że brak zainteresowania ze strony branży tym kontraktem był związany z nieziemskimi wymaganiami, stawianymi przez CUW.

— To był koncert życzeń, którego za pieniądze oferowane przez CUW nie da się zrealizować — mówił nam przedstawiciel jednej z firm ubezpieczeniowych.

Polisa dla urzędu

Nie wiadomo dokładnie, ile urzędów centralnych zostanie objętych wspólnym ubezpieczeniem majątkowym. W warunkach nieudanego przetargu na polisę komunikacyjną dla rządowej floty aut figurowało blisko 60 instytucji: ministerstw, urzędów centralnych i wojewódzkich. Grono zainteresowanych polisą majątkową w ramach CUW może być podobne. Obejmie ona wszystkie nieruchomości i ruchomości należące do tych podmiotów, z wyjątkiem samochodów, które mają być objęte oddzielnym ubezpieczeniem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Gawrychowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Porażka CUW, sukces Mentora