POT BUT-S wyłoży 30 mln zł

Katarzyna Jaźwińska
opublikowano: 09-06-1999, 00:00

POT BUT-S wyłoży 30 mln zł

Łódzka fabryka obuwia damskiego POT BUT-S zainwestuje w sieć sklepów oraz rozwój produkcji. Dzięki rezygnacji z hurtowników, chce poprawić konkurencyjność.

20-30 mln zł POT BUT-S z Łodzi planuje zainwestować do 2004 r.

— Będziemy otwierać sklepy. Do 2004 roku zamierzamy też zwiększyć produkcję z 1,2 mln do 3 mln par butów rocznie — mówi Zbigniew Smyczek, prezes POT BUT-S, przewodniczący Polskiej Izby Przemysłu Skórzanego.

W spółkach POT BUT-S pracuje około 680 osób. Firma jest właścicielem słupskiej Alki i łódzkiego Skogaru i eksportuje około 30 proc. produkcji.

Giełda odłożona

Początkowo POT BUT-S zamierzał pozyskać środki na inwestycje na GPW. Jednak słaba kondycja branży wymusiła zmianę planów. W ubiegłym roku — w wyniku przede wszystkim nielegalnego importu — po raz kolejny, tym razem o 9 proc., spadła sprzedaż butów polskich producentów. Z raportu opracowanego przez PIPS wynika, że wskaźnik zagrożenia utratą pracy w branży wynosi 70 proc. Fatalna kondycja branży nie sprzyja inwestowaniu w produkcję, ale w reklamę i dystrybucję. Większość producentów stara się dotrzeć do klientów, z pominięciem drogich hurtowników.

— W tej sytuacji nie mielibyśmy szans na korzystną sprzedaż naszych akcji. Dlatego sieć dystrybucji zbudujemy ze środków własnych oraz pochodzących z kredytów — tłumaczy Zbigniew Smyczek.

Drugim powodem rezygnacji spółki z giełdowego debiutu jest fakt, że firma nie chce na razie ujawniać wyników finansowych. Można jednak w przybliżeniu określić jej przychody ze sprzedaży: skoro rocznie sprzedaje ponad milion par butów, po średniej fabrycznej cenie 70-80 zł, to wysokość jej przychodów prawdopodobnie sięga 70-80 mln zł.

Coraz groźniejszy import

Powodzenie planów spółki POT BUT-S zależy od rozwoju sytuacji w branży. Ta w znacznej mierze wynika ze skali nielegalnego importu. Wzrósł on z 32 mln par w 1993 roku do 103,8 mln par butów w roku ubiegłym. Krajowe firmy obuwnicze nie są w stanie wygrać tej cenowej konkurencji. W 1998 r. średnia cena pary skórzanych butów produkowanych w Polsce sięgała 12,67 USD. W tym czasie z Chin (przeciętna deklarowana wartość celna importowanych butów skórzanych) sprowadzano do Polski obuwie po 0,87 USD za parę, a z Turcji — po 0,16 USD.

POD BUTEM IMPORTU: Zbigniew Smyczek, prezes spółki POT BUT-S i przewodni-czący Polskiej Izby Przemysłu Skórzanego, winą za coraz gorszą kondycję branży obarcza niekontrolo-wany import obuwia ze Wschodu po zadziwiająco niskich cenach. fot.T. Zieliński

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Jaźwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Świat / POT BUT-S wyłoży 30 mln zł