Powstaną wspólne łańcuchy logistyczne

Krzysztof Grzegrzółka
29-11-2001, 00:00

PKP Cargo zaczyna tworzyć własne centra dystrybucyjno-logistyczne przewozu towarów i zamierza przyłączyć się do sieci innych operatorów logistycznych. W Szczecinie kolej wraz z portem, przewoźnikami drogowymi i armatorami przyłączy się do powstania Odrzańskiego Korytarza Transportowego.

W pierwszej kolejności PKP Cargo zamierza rozwinąć usługi w terminalu stacji Gliwice Kontenerowa. Zostaną tam powiększone place składowe, zbudowane magazyny. Swoje siedziby znajdą: urząd celny i ekspozytury banków. Terminal kolejowy w Gliwicach ma stać się nowego typu węzłem transportowym przystosowanym do obsługi różnorodnych operatorów transportu kombinowanego.

— Chcemy skumulować jak największą liczbę ofert w jednym centrum logistycznym. W przedsiębiorstwie wdrażany jest właśnie system kierowania przewozami. Pozwoli on śledzić wagony na trasie i prawidłowo nimi zarządzać. W przyszłości zostanie wyeliminowany ręczny obieg dokumentów przewozowych. Zastąpi go elektroniczny list przewozowy. Umożliwi to rejestrowane wszystkich informacji o przesyłkach, a także pozwoli na automatyczne obliczanie należności za przetransportowany ładunek i bieżące wystawianie faktur VAT — mówi Mirosław Krześniak, dyrektor Biura Logistyki PKP Cargo.

Zdajemy sobie też sprawę z tego, że w interesie kolei leży transport przesyłek w powiązaniu z innymi przewoźnikami. Bez pomocy transportu drogowego nie bylibyśmy w stanie utworzyć łańcucha usług logistycznych. Pociągiem można dojechać tylko do większych terminali. Dalej, towary zostaną dowiezione do odbiorców samochodami.

Dziś przewozy kombinowane w Polsce obsługuje 18 terminali, w tym 14 drogowo-kolejowych i 4 drogowo-kolejowo- -morskie. Ich słabą stroną jest jednak to, że są one nierównomiernie rozmieszczone. Niewielka jest też ich gęstość. Na tysiąc kilometrów linii kolejowych w Polsce przypada 0,5 terminala, podczas gdy w Niemczech 2 , we Włoszech — 1,4, we Francji — 1,3. PKP Cargo posiada tylko dwa terminale, w Gliwicach, Małaszewiczach i punkt przeładunkowy w Żurawicy.

— Podstawę w łańcuchu usług logistycznych stanowią stałe pociągi, w tym pociągi na specjalne zamówienie na przykład dowożące części do fabryk samochodów Volkswagena w Poznaniu lub Opla w Gliwicach. Operatorzy i spedytorzy transportu kombinowanego korzystają z bezpośrednich połączeń poprzez porty morskie do stacji kontenerowych i na bocznicę bezpośrednich odbiorców. Właśnie po to, by usprawnić te usługi zaczniemy tworzyć wspólne łańcuchy dystrybucyjno-logistyczne — dodaje dyrektor Krześniak.

W Polsce ma powstać kilka dużych międzybranżowych centrów logistyczno-dystrybucyjnych. O centra takie zabiegają szczególnie te regiony Polski, gdzie krzyżują się różne szlaki transportowe. Jedno z takich centrów jest planowane w Szczecinie. Argumentem za jest położenie geograficzne, wzdłuż dolnego biegu Odry i na skrzyżowaniu ważnych szlaków transportowych ze Skandynawii na południe Europy i z Europy Zachodniej na wschód. Podstawą centrum ma być port szczeciński, gdzie planuje się budowę nowoczesnego terminalu intermodalnego o powierzchni 80 hektarów. Terminal ma powstać na Ostrowie Grabowskim. Budowana jest tam już jedna z głównych dróg dojazdowych — wiadukt nad główną ulicą wiodącą do Szczecina i most nad rzeką Parnicą. Częścią centrum logistyczno-dystrybucyjnego ma być też szczeciński węzeł kolejowy, położony na dwóch szlakach transportowych wraz z magistralą kolejową E-59 ze Skandynawii przez Świnoujście, Szczecin, Poznań, Wrocław, Pragę, Bukareszt, Budapeszt, Sofię i Wiedeń. W ten sposób, wraz z Odrą i międzynarodową drogą nr 3, powstanie Odrzański Korytarz Transportowy. Morską część tego łańcucha transportowego mają współtworzyć Polska Żegluga Bałtycka, Unity Line, Euroafrica, Polska Żegluga Morska i port w Świnoujściu.

— Za utworzeniem intermodalnego centrum logistycznego przemawia przede wszystkim fakt, że porty morskie naszego regionu obsługują prawie 70 proc. tranzytu — twierdzi Krzysztof Żyndul, dyrektor do spraw rozwo- ju i marketingu Zarządu Morskiego Portu Szczecin-Świnoujście.

W woj. zachodniopomorskim są też 22 przejścia graniczne: morskie, drogowe, kolejowe, rzeczne i lotnicze. Działa tutaj 40 liczących się na rynku firm transportu drogowego.

W opinii profesora Włodzimierza Rydzykowskiego z Uniwersytetu Gdańskiego, porty polskie powinny zmieniać swoje funkcje tak, by z dotychczasowych miejsc przeładunku towarów stawać się centrami logistyczno-dystrybucyjnymi. Tylko wówczas będzie można wykorzystać szansę, jaką daje wysokie tempo wzrostu w krajach Europy Środkowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Grzegrzółka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Powstaną wspólne łańcuchy logistyczne