Powstanie centralna baza rachunków

opublikowano: 02-02-2015, 00:00

Senatorowie kończą prace nad bazą martwych kont bankowych. Zmobilizowali do pracy urzędników, którzy chcą mieć własny, znacznie szerszy, rejestr

Przez lata w Polsce nie było centralnej ewidencji rachunków bankowych, maklerskich, TFI, ubezpieczeniowych, choć taki zbiór bardzo by się przydał. Chociażby po to, by spadkobierca mógł łatwo ustalić, czy zmarły, po którym dziedziczy, trzymał gdzieś pieniądze. Jeśli bliski miał długi, dziedziczący niezawodnie się o nim dowie od odpowiednich instytucji wkrótce po śmierci byłego dłużnika. Tymczasem poszukiwanie oszczędności wymaga kontaktu z każdym bankiem i wystąpienia z odpowiednim zapytaniem.

Zobacz więcej

Marek Wiśniewski

Na ostatniej prostej

Właśnie ze względu na te bariery kilku senatorów latem 2013 r. zaczęło zastanawiać się, co zrobić z tzw. uśpionymi rachunkami, na których przez lata nie był notowany żaden ruch. W ubiegłym roku rozwiązania przyjęły postać projektu ustawy. Najważniejsze propozycje zakładają utworzenie bazy rachunków bankowych oraz Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych, otwartej dla spadkobierców, posiadających dokumenty potwierdzające nabycie praw do spadku.

W projekcie nie zostało to powiedziane wprost, ale założenie jest takie, że rejestr zbuduje i poprowadzi Krajowa Izba Rozliczeniowa. Przy okazji prac nad ustawą pojawiły się zastrzeżenia, że jest ograniczona tylko do rachunków kas i bankowych, podczas gdy pieniądze śpią też na kontach w funduszach inwestycyjnych i rachunkach maklerskich. Senatorzy tłumaczyli, że byłaby to już znacznie bardziej skomplikowana sprawa, dlatego najpierw trzeba zająć się pieniędzmi pozostawionymi w bankach.

Projekt jest już gotowy od jesieni ubiegłego roku. Senatorowie z Komisji Finansów Publicznych i Komisji Zdrowia, gdzie zarys ustawy powstał, chcieli „przepchnąć” ją przez Sejm na początku tego roku. W grudniu senacka komisja ustawodawcza rozesłała pisma do różnych instytucji, zapraszając do zgłaszania uwag. Odpowiedzi przyszły w styczniu i wtedy okazało się, że nie tylko Senat pracuje nad centralnym rejestrem rachunków.

„Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Ministerstwo Finansów, Prokuratura Generalna podjęły w ubiegłym roku próbę kompleksowego uregulowania tego obszaru, czego wyrazem jest powstały i przekazany do Zespołu Projektowania Prac Rządu w KPRM w połowie 2014 r. projekt założeń do ustawy o centralnej bazie rachunków” — czytamy w piśmie resortu finansów. Baza ma ułatwić ewidencję i wgląd do rachunków instytucji publicznych oraz obywateli.

Kilka dni temu w Biuletynie Informacji Publicznej KPRM w wykazie prac legislacyjnych pojawił się komunikat o pracach nad założeniami do ustawy o centralnej bazie rachunków autorstwa MSW. Projektu jeszcze nie ma, a resort spraw wewnętrznych nie jest skłonny udostępniać informacji na jej temat. „Projekt dokumentu został przekazany do Zespołu ds. Programowania Prac Rządu z prośbą o wyrażenie zgody na jego zamieszczenie w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. W przypadku wpisania projektu do ww. wykazu, rozpoczęty zostanie proces uzgodnieniowy. Z chwilą przekazania projektu założeń do uzgodnień z członkami Rady Ministrów, dokument ten zostanie również udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej MSW” — informuje biuro prasowe resortu. Pewne wyobrażenie o zamiarach MSW można wyrobić sobie, czytając list resortu do senackiej komisji ustawodawczej w sprawie uśpionych rachunków.

„Projekt senacki jest częściowo zbieżny z pracami powołanymi przez ministra spraw wewnętrznych Zespołu Eksperckiego ds. opracowania mechanizmów odzyskiwania, ewidencjonowania oraz zarządzania zabezpieczonym mieniem pochodzącym z przestępstw”. Ministerialny zespół określi zasady gromadzenia i udostępniania informacji o rachunkach bankowych, OFE, TFI — służbom, administracji, a także spadkobiercom. Zarządcą systemu będzie Ministerstwo Finansów.

Niezsynchronizowane projekty

O ile projekt senacki powstał z myślą o spadkobiercach, prace MSW są nakierowane głównie na sprawy związane z przeciwdziałaniem przestępstwom finansowym i procederowi prania brudnych pieniędzy. Na jakim są etapie, dlaczego resort spraw wewnętrznych obudził się, dopiero kiedy sprawa uśpionych rachunków znalazła się już na finiszu? Nie wiadomo.

„Cel powstania obu instytucji wydaje się jednakowy, a różnica polega na formie prowadzenia działalności czy też jednostce odpowiedzialnej za prowadzenie tejże działalności. Prace nad powyższymi przepisami powinny być zsynchronizowane” — zauważa Komisja Nadzoru Finansowego w opinii do senackiego projektu.

To będzie trudne, ponieważ senatorowie już finiszują z pracami nad ustawą, a resort jest na etapie pisania projektu. Senator Kazimierz Kleina, szef senackiej Komisji Finansów Publicznych, mówi, że projekt ustawy powinien trafić do Sejmu na początku marca.

— Cieszymy się, że nasza inicjatywa ustawodawcza pobudziła również inne instytucje do działania. Analizujemy uwagi do naszego projektu. Mamy miesiąc na wniesienie poprawek. Jesteśmy zdeterminowani przegłosować ustawę jeszcze w tej kadencji parlamentu — mówi senator. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu