Poznań ma chrapkę na targi

Tomasz Markiewicz
opublikowano: 25-06-2015, 22:00

Wniosek samorządu, który nieodpłatnie chce przejąć od państwa 60 proc. udziałów w MTP, trafił do UOKiK.

Próbował były prezydent Poznania Ryszard Grobelny, próbuje jego następca Jacek Jaśkowiak. Od wielu lat samorządowcy ze stolicy Wielkopolski ubiegają się o nieodpłatne przejęcie od resortu skarbu 60 proc. udziałów Międzynarodowych Targów Poznańskich (MTP), największej spółki z tej branży w naszej części Europy. Dzięki temu zabiegowi przejęliby pełną kontrolę nad firmą, której aktywatrwałe na koniec 2013 r. wyceniane były na ponad pół miliarda złotych.

MTP w Poznaniu
MTP w Poznaniu
KG

Skarb niekoniecznie był zachwycony takim scenariuszem — w resorcie przy ul. Kruczej pojawiła się nawet koncepcja upublicznienia MTP. Niełatwa byłaby jednak wycena zatrudniającego pół tysiąca osób giganta.

Wartość nieruchomości, którymi dysponuje targowa spółka, jest dużo wyższa od tej, która wynikałaby z analizy danych finansowych. Według Bisnode, w 2013 r. przychody MTP wyniosły prawie 155 mln zł, a wynik netto 4,46 mln zł. Sprawa przekształceń własnościowych na dłuższy czas przycichła. Samorząd Poznania nie porzucił jednak myśli o komercjalizacji udziałów w MTP. Na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pojawił się wczoraj wniosek o ich nieodpłatne przejęcie przez magistrat. Czy to oznacza, że samorząd jest już po słowie z resortem skarbu?

— Złożyliśmy wniosek do UOKiK. Jest on wymagany przez prawo — mówi jedynie Lidia Łada z biura prasowego poznańskiego ratusza.

„Minister Skarbu Państwa proceduje wniosek prezydenta Poznania o nieodpłatne zbycie na rzecz miasta 60 proc. udziałów należących do skarbu państwa w spółce Międzynarodowe Targi Poznańskie. (…) Podejmie decyzję na podstawie złożonego wniosku i po jego przeanalizowaniu pod kątem spełnienia warunków ustawowych, ze szczególnym uwzględnieniem interesów wspólnoty lokalnej reprezentowanej przez samorząd” — informuje resort skarbu.

MTP są na fali wznoszącej. W 2014 r. ich imprezy odwiedziło 639,2 tys. osób. W zestawieniu z 2012 r. (w branży targowej — z uwagi na kalendarz imprez — porównań należy dokonywać co dwa lata) dynamika wyniosła niemal 30 proc.

Zwiększyła się też wynajęta powierzchnia — z 412 tys. do 467,9 tys. mkw. Zmniejszyła się natomiast nieznacznie liczba wystawców — z 11 369 do 11 259.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tomasz Markiewicz

Polecane