Alstom złożył wniosek o homologację 20 pociągów pendolino z prędkością 250 km/h. Kupują je PKP Intercity. Kilka miesięcy temu producent chciał homologować składy na 160 km/h. Niedawno do złożenia wniosku przewidującego wyższą prędkość — zgodną z umową zakupu — przekonał przedstawicieli producenta Jakub Karnowski, szef PKP. Spotkanie odbyło się pod koniec czerwca w Paryżu. Władze kolejowej spółki o porozumieniu poinformowały posłów.

Tory „z ograniczeniami”
Problem w tym, że porozumienie polskich kolei z Alstomem jest tylko pozorne, a wniosek — według informacji „PB” — niekompletny. Producent zarzuca PKP Intercity, że chcą się dogadać ustnie. — Mimo odmowy podpisania porozumienia przez PKP Intercity, Alstom złożył w Urzędzie Transportu Kolejowego wniosek o homologację — twierdzi Nicolas Halamek, dyrektor zarządzający Alstom Transport w Polsce.
Zapewnia jednak, że w dokumentach uwzględniono „ograniczenia polskiej infrastruktury”. Nie precyzuje, o co chodzi. Z informacji „PB” wynika, że we wniosku brakuje dokumentów potwierdzających tzw. testy odometryczne dla prędkości 250 km/h. Alstom niedawno przeprowadzał je w Czechach, ale jego przedstawiciele już wówczas podkreślali, że tor naszych południowych sąsiadów dopuszcza jedynie prędkość na poziomie 200 km/h. Nicolas Halamek zarzuca także Intercity, że nie przekazują Alstomowi danych systemowych.
— Pociągi pendolino wyposażone są we wszystkieurządzenia niezbędne do komunikowania się z infrastrukturą przytorową. Jednak mimo próśb, PKP Intercity nie przekazały nam parametrów (SIM card, kod bezpieczeństwa RBC, numer identyfikacyjny pojazdu NID) koniecznych do przeprowadzenia testów dotyczących systemu sterowania ruchem ERTMS 2 — twierdzi Nicolas Halamek.
— PKP Intercity nie są stroną w procesie homologacji, z tego względu nie możemy przekazać wspomnianych informacji — nie jesteśmy ich dysponentem. Alstom tego typu dane może otrzymać wyłącznie od zarządcy infrastruktury[Polskie Linie Kolejowe — PLK — red.] — twierdzi Beata Czemerajda z biura prasowego Intercity.
PLK dać ich nie mogą, bo ERTMS2 nie jest jeszcze zbudowany. Intercity proponowały więc dopuszczenie etapowe, najpierw w ERTMS1, później w ERTMS 2. Nicolas Halamek zapewnia jedynie, że wniosek przewiduje dopuszczenie w ERTMS, ale nie precyzuje w którym.
Spór o systemy
Homologacji w ERTMS1nie wpisano w umowie.Przedstawiciele Intercity sąprzekonani, że skoro pociąg„ma czytać dwójkę”, musitakże być zgodny z ERTMS1. Alstom chciałby jednak wpisania w aneksie, że pendolino mają być dopuszczone do ruchu w tym systemie. Liczy też na pisemne porozumienie dotyczące kar. Naliczają je Intercity, bo Alstom nie przekazał spółce — zgodnie z umową — pierwszych ośmiu składów w maju (wszystkie powinny zacząć wozić pasażerów w grudniu). Przedstawiciele Intercity podkreślają, że czerwcowe spotkanie „zbliżyło stanowiska stron, jednak nie sprecyzowano w jakiej formie spisane zostaną ustalenia”.