Pozytywne trendy na rynku obligacji firm

Krzysztof Grudzień, Quercus TFI
opublikowano: 21-04-2021, 20:00

Minął już przeszło rok od najgorszego okresu w historii rynku papierów korporacyjnych w Polsce. Oczywiście pamiętajmy, że polski rynek ma dość krótką historię, a reakcje na tak niespodziewane wydarzenia związane z pandemią były nadzwyczaj gwałtowne. Na szczęście można powiedzieć, że to już zamierzchła historia. Co prawda pandemia nie odeszła jeszcze do przeszłości, ale rynek instrumentów nieskarbowych ma się bardzo dobrze.

Krzysztof Grudzień, Quercus TFI
Krzysztof Grudzień, Quercus TFI
Marek Wiśniewski

Z perspektywy czasu po stronie emitentów można wyróżnić zwycięzców, jak równeż przegranych. Branże, które znalazły się po pozytywnej stronie, to z pewnością: szeroko rozumiane IT związane z przejściem do rzeczywistości wirtualnej, e-commerce, handel detaliczny (szczególnie dobra pierwszej potrzeby), media cyfrowe, deweloperzy związani z logistyką (magazyny), deweloperzy mieszkaniowi, spółki wierzytelnościowe, przemysł. Jak widać lista jest długa i w większości przypadków reprezentowana na rynku obligacji korporacyjnych.

Po tej słabszej stronie można odnotować przede wszystkim: turystykę i gastronomię, usługi fitness, handel tradycyjny (dobra wyższego rzędu) i deweloperów komercyjnych. W tych branżach również odnajdziemy emitentów obligacji. Natomiast przede wszystkim należy zwrócić uwagę na kondycję i sytuację finansową poszczególnych spółek. W wielu przypadkach silny bilans oraz działania zarządów po wybuchu epidemii pozwoliły na zbudowanie buforu płynnościowego, umożliwiającego działanie w trudniejszych czasach koronawirusa.

Na rynku coraz większą grupą instrumentów, która pojawiła się w takiej skali po wybuchu pandemii, stanowią obligacje wyemitowane przez BGK i PFR posiadające gwarancje skarbu państwa. Można też zaobserwować zwiększającą się liczbę ofert na rynku pierwotnym obligacji „czysto” korporacyjnych. Prym wiodą spółki leasingowe, faktoringowe i hipoteczne oraz branża deweloperów mieszkaniowych, która na bazie znakomitych wyników sprzedażowych stara się utrzymać bądź nawet zwiększyć skalę działalności. Również spółki z segmentu nieruchomości komercyjnych z powodzeniem plasują swoje instrumenty dłużne, pomimo większego ryzyka, jakie niósł ten rynek. Widać również solidne obroty na rynku wtórnym. Rynek Catalyst przyciąga coraz szersze grono inwestorów zainteresowanych atrakcyjnymi rentownościami.

Reasumując, polski rynek obligacji korporacyjnych jest w bardzo dobrej kondycji. Zapominamy o zeszłorocznych zawirowaniach z marca i kwietnia. Emitenci coraz skuteczniej plasują instrumenty o dużych wartościach nominalnych i z atrakcyjnymi marżami, zarówno dla nich samych, jak też dla inwestorów. Oczekujemy utrzymania pozytywnych tendencji na rynku obligacji korporacyjnych w kolejnych miesiącach. Oprócz nowej grupy instrumentów (tzw. covidowych) oczekujemy rozwoju segmentu obligacji „zielonych”, po które z powodzeniem już niektórzy emitenci sięgają.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane