PPP korzyścią dla gmin

Agnieszka Zielińska
opublikowano: 28-11-2006, 00:00

Samorządy mogłyby budować dziś znacznie więcej mieszkań. Przeszkody? Brak wykwalifikowanej kadry i wiedzy o sposobach finansowania.

O potrzebie ożywienia budownictwa mieszkaniowego w samorządach mówi się nie od dziś. Do niedawna gminy nie prowadziły jednak w tej dziedzinie skutecznej polityki.

Powodem była niechęć do zaciągania wieloletnich zobowiązań.

Zalety

Jest szansa, że już wkrótce to się zmieni. Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) i rozporządzenia wykonawcze do niej, jak również nowe rozporządzenie Ministerstwa Finansów (MF) otwierają gminom drogę do budowy mieszkań na dużo większą niż dotąd skalę.

— Wiele gmin z uwagi na to, że budżet ustalany jest raz na rok, nie rozważało możliwości podpisywania wieloletnich umów. Niedawno MF wydało jednak rozporządzenie, w którym wypowiedziało się na temat możliwości zawierania takich zobowiązań. Z kolei ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym pokazała samorządom, że można budować mieszkania również z prywatnym partnerem — mówi Witold Grzybowski, doradca do spraw partnerstwa publiczno-prywatnego i członek zespołu utworzonego przez Polskie Stowarzyszenie Budowniczych Domów i Związek Banków Polskich.

Obecnie wraz z zespołem ekspertów przygotowuje on program finansowania mieszkań czynszowych zgodnie z formułą PPP. Jego głównym założeniem jest przeniesienie ryzyka związanego z budową takich mieszkań na sektor prywatny.

— Gmina nie musi budować sama. Wystarczy, że udostępni deweloperom działki i określi przyszły cel inwestycji. Dzięki tej formule mogą powstawać m.in. mieszkania socjalne i komunalne — twierdzi Witold Grzybowski.

Odbywa się to na zasadzie przetargu publicznego. Wygrywa deweloper, który spełni oczekiwania postawione przez samorząd. W praktyce gmina kupuje usługę, czyli zamawia określoną ilość powierzchni mieszkaniowej. Jednocześnie przestaje być właścicielem gruntu, a także postawionych na nim budynków. To ważne, bo zgodnie z przepisami ochrony lokatorów, gmina nie może zawierać umów najmu na czas określony — z wyjątkiem lokali socjalnych, jeśli jest właścicielem nieruchomości. Gdy przestaje nim być, może prowadzić aktywniejszą politykę mieszkaniową.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Budowa mieszkań oparta na PPP korzystna jest też dla dewelopera. Nie ponosi on kosztów zakupu działki. Partery budynków może zaś wykorzystać do celów komercyjnych, np. na sklepy i biura. Zdarza się, że część przekazanego terenu zagospodarowana zostanie w innych celach niż wyznaczone przez gminę.

Bariery

Proponowane rozwiązania da- ją także możliwość pozostawie- nia gruntu we własności gminy — oznacza to zmniejszenie kosztów projektu o wartość gruntu i kontrolowanie przez nią każdej fazy projektu. W takim wypadku inwestor pozostaje dzierżawcą lub użytkownikiem terenu. Niestety, wielu gminom wciąż brakuje odpowiedniej kadry zarządzającej, która pilotowałaby takie inwestycje. Problemem jest też brak doświadczenia.

— Gminy mają niską wiedzę na temat możliwości stwarzanych przez obowiązujące prawo, brakuje im odpowiedniej pomocy prawnej, a ta jest niezbędna do przygotowania umowy o PPP — przyznaje Witold Grzybowski.

Dlatego, jego zdaniem, niezbędne jest wspieranie samorządowców.

— Nie wystarczą zmiany przepisów. Potrzebne są poradniki i wskazówki, które bezpośrednio docierałyby do zainteresowanych gmin — podkreśla Witold Grzybowski.

Czy gminy wkrótce zaczną masowo budować mieszkania z prywatnymi inwestorami?

— Nie mają innego wyjścia. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych samorządu należy zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych lokalnej społeczności. Zakres odpowiedzialności gmin staje się coraz kosztowniejszy do wypełnienia, a pomoc państwa w finansowaniu noclegowni nie sprzyja w kształtowaniu polityki mieszkaniowej opartej na racjonalnych przesłankach — zauważa Witold Grzybowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Zielińska

Polecane