Pracownicy nie lubią rewolucji

  • Marta Bellon
opublikowano: 11-01-2016, 22:00

Wielu polskim przedsiębiorstwom zmiany nie wychodzą na dobre. Więcej kończy się porażką niż sukcesem.

Według raportu stworzonego przez Szkołę Zarządzania Zmianą na bazie ogólnopolskiego badania nie udaje się aż 70 proc. zmian przeprowadzanych w polskich przedsiębiorstwach. Autorzy doszli do takiego wniosku po przeanalizowaniu odpowiedzi 212 respondentów.

Ok. 30 proc. z nich należało do kadry zarządzającej, a kolejne 40 proc. kierowało procesem wprowadzania zmiany w swoich firmach. Dotyczyły one restrukturyzacji, fuzji lub przejęcia, redukcji kosztów, przebudowania strategii, przeprojektowania procesów, wprowadzenia nowego oprogramowania czy systemów IT. Tylko w mniej niż 30 proc. przypadków udało się całkowicie zrealizować zakładane cele.

— Jedna z najważniejszych przyczyn takiego rezultatu to kłopoty z wewnętrzną komunikacjąw firmie. Zbyt często jest ona jednostronna. Pracownicy są tylko informowani o tym, co się dzieje. Tymczasem wdrażanie zmian w firmie przynosi najlepsze efekty wtedy, gdy się z nimi rozmawia i słucha się, co mają do powiedzenia, ponieważ wtedy są w ten proces zaangażowani — uważa Jarosław Rubin, założyciel Szkoły Zarządzania Zmianą, konsultant procesów zmian w firmach.

Według badanych poważnymi przeszkodami we wprowadzaniu zmiany w ich firmach były emocje pracowników (19 proc. wskazań) i sabotowanie procesu zmian przez niektórych z nich (13 proc. odpowiedzi).

Największy pozytywny wpływ na proces przeprowadzania zmiany miała według badanych postawa menedżerów najwyższego szczebla (ok. 55 proc. wskazań) i zaangażowanie pracowników w proces zmian (44 proc.).

— Moje doświadczenia potwierdzają, że gdy szef stał z boku, wdrożenia zawsze kończyły się problemami. W przeprowadzaniu zmiany potrzebna jest wizja i moc sprawcza. Obie te rzeczy jednoznacznie wiążą się z szefem firmy — mówi Roman Wendt, prezes Stowarzyszenia Interim Managers. Średnia długość przeprowadzania zmiany w Polsce to 14 miesięcy. Ponad połowa trwa od 6 miesięcy do roku.

Z raportu wynika, że gdy polskie firmy decydowały się na zmiany w różnych obszarach, to często uwzględniały przy tym zmiany w kulturze organizacyjnej.

— Kulturę organizacyjną można porównać do środowiska, które może sprzyjać rozwojowi określonych kompetencji lub ten proces hamować. Dziś świat i rynki zmieniają się tak dynamicznie, że kluczowe jest stworzenie środowiska korzystnego dla zmian i wspierającego elastyczność. Optymistyczne jest to, że polscy przedsiębiorcy i menedżerowie coraz lepiej zdają sobie z tego sprawę — mówi Marek Janigacz, koordynator Szkoły Zarządzania Zmianą w Krakowie.

 

m.bellon@pb.pl %

22-333-97-33

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu