Pracownicy nie lubią rewolucji

  • Marta Bellon
opublikowano: 11-01-2016, 22:00

Wielu polskim przedsiębiorstwom zmiany nie wychodzą na dobre. Więcej kończy się porażką niż sukcesem.

Według raportu stworzonego przez Szkołę Zarządzania Zmianą na bazie ogólnopolskiego badania nie udaje się aż 70 proc. zmian przeprowadzanych w polskich przedsiębiorstwach. Autorzy doszli do takiego wniosku po przeanalizowaniu odpowiedzi 212 respondentów.

Ok. 30 proc. z nich należało do kadry zarządzającej, a kolejne 40 proc. kierowało procesem wprowadzania zmiany w swoich firmach. Dotyczyły one restrukturyzacji, fuzji lub przejęcia, redukcji kosztów, przebudowania strategii, przeprojektowania procesów, wprowadzenia nowego oprogramowania czy systemów IT. Tylko w mniej niż 30 proc. przypadków udało się całkowicie zrealizować zakładane cele.

— Jedna z najważniejszych przyczyn takiego rezultatu to kłopoty z wewnętrzną komunikacjąw firmie. Zbyt często jest ona jednostronna. Pracownicy są tylko informowani o tym, co się dzieje. Tymczasem wdrażanie zmian w firmie przynosi najlepsze efekty wtedy, gdy się z nimi rozmawia i słucha się, co mają do powiedzenia, ponieważ wtedy są w ten proces zaangażowani — uważa Jarosław Rubin, założyciel Szkoły Zarządzania Zmianą, konsultant procesów zmian w firmach.

Według badanych poważnymi przeszkodami we wprowadzaniu zmiany w ich firmach były emocje pracowników (19 proc. wskazań) i sabotowanie procesu zmian przez niektórych z nich (13 proc. odpowiedzi).

Największy pozytywny wpływ na proces przeprowadzania zmiany miała według badanych postawa menedżerów najwyższego szczebla (ok. 55 proc. wskazań) i zaangażowanie pracowników w proces zmian (44 proc.).

— Moje doświadczenia potwierdzają, że gdy szef stał z boku, wdrożenia zawsze kończyły się problemami. W przeprowadzaniu zmiany potrzebna jest wizja i moc sprawcza. Obie te rzeczy jednoznacznie wiążą się z szefem firmy — mówi Roman Wendt, prezes Stowarzyszenia Interim Managers. Średnia długość przeprowadzania zmiany w Polsce to 14 miesięcy. Ponad połowa trwa od 6 miesięcy do roku.

Z raportu wynika, że gdy polskie firmy decydowały się na zmiany w różnych obszarach, to często uwzględniały przy tym zmiany w kulturze organizacyjnej.

— Kulturę organizacyjną można porównać do środowiska, które może sprzyjać rozwojowi określonych kompetencji lub ten proces hamować. Dziś świat i rynki zmieniają się tak dynamicznie, że kluczowe jest stworzenie środowiska korzystnego dla zmian i wspierającego elastyczność. Optymistyczne jest to, że polscy przedsiębiorcy i menedżerowie coraz lepiej zdają sobie z tego sprawę — mówi Marek Janigacz, koordynator Szkoły Zarządzania Zmianą w Krakowie.

 

m.bellon@pb.pl %

22-333-97-33

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane