Prąd porazi budowlańców

opublikowano: 11-12-2018, 22:00

Branżowi eksperci przedstawili cztery pomysły na waloryzację nowych kontraktów. Obawy budzą zwłaszcza podwyżki cen prądu.

Po kilkumiesięcznej przerwie Ministerstwo Infrastruktury reaktywowało prace forum ekspertów, które ma m.in. określić zasady waloryzacji kontraktów budowlanych.

Jan Styliński, prezes PZPB, podkreśla, że waloryzacja kontraktów na
podstawie koszyka cen materiałów pozwala realnie odzwierciedlić ich wpływ na
realizację umów. Zaletą waloryzacji wskaźnikiem CPI jest natomiast
uwzględnienie też kosztów energii, które coraz bardziej martwią budowlańców.
Zobacz więcej

KTÓRY LEPSZY:

Jan Styliński, prezes PZPB, podkreśla, że waloryzacja kontraktów na podstawie koszyka cen materiałów pozwala realnie odzwierciedlić ich wpływ na realizację umów. Zaletą waloryzacji wskaźnikiem CPI jest natomiast uwzględnienie też kosztów energii, które coraz bardziej martwią budowlańców. Fot. WM

— Zaproponowaliśmy kilka rozwiązań dotyczących waloryzacji na bazie koszyka cen materiałów i wskaźników Sekocenbudu, indeksacji CPI lub PPI albo według modelu opracowywanego obecnie przez Główny Urząd Statystyczny — mówi Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB).

Systemy waloryzacji cen na bazie koszyków i wskaźników z Sekocenbudu funkcjonują już na rynku hydrotechnicznym w kontraktach realizowanych np. przez Budimex i PORR. Firmy chętnie skorzystają z nich także w kontraktach zlecanych przez inwestorów z innych dziedzin budownictwa.

Prąd i waloryzacja

Wiele atutów ma również model indeksacji wskaźnikami CPI lub PPI, obrazującymi zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych oraz dóbr produkcyjnych.

— W modelu opartym na koszyku trudno uwzględnić wzrost cen energii, brany pod uwagę przy wyliczaniu CPI i PPI. Jednym z największych wyzwań dla firm budowlanych w przyszłym roku będą podwyżki cen prądu, dlatego wprowadzenie modelu waloryzacji, który je uwzględni, ma coraz większe znaczenie — uważa Jan Styliński.

Marcin Lewandowski, prezes Trakcji PRKiI, podkreśla, że wzrost cen energii będzie dotkliwy zwłaszcza w budownictwie kolejowym, ale jednocześnie zaznacza, że wpłynie także na podwyżki cen wyrobów stalowych, cementu i innych materiałów, które także warto uwzględnić w modelu indeksacyjnym.

Stare kontrakty

Menedżerowie z innych firm budowlanych zwracają natomiast uwagę, że wybór systemu, zgodnie z którym będą waloryzowane nowe kontrakty, zależy od tego, czy zostaną zwaloryzowane stare i na jakich zasadach.

Przedstawiciele resortu infrastruktury i firm budowlanych dyskutują o nich już ponad rok. Rozmowy dotyczą zawierania porozumień przedsądowych w sprawie roszczeń albo wstecznej waloryzacji umów wskaźnikami CPI lub PPI. Żadna opcja nie została uzgodniona.

— Obawiamy się, że warunki waloryzacji bieżących kontraktów nie zostaną uzgodnione, a wdrożona zostanie indeksacja nowych, z których wiele będzie rozliczanych w końcówce perspektywy, w latach 2022-23. Wówczas jednak ceny materiałów mogą spadać. Jeśli waloryzacja będzie bazować na cenowym koszyku materiałów, wykonawcy budowlani stracą dwa razy — raz w wyniku realizacji nierentownych, bieżących umów i drugi raz za kilka lat, kiedy będą musieli „waloryzować w dół” ceny nowych — twierdzi jeden z budowlanych finansistów.

Jan Styliński nie wyklucza takiego scenariusza, podkreśla jednak, że koszyk trzeba zbudować ostrożnie, bo waloryzacja będzie działać w obie strony. Raz może zdarzyć się, że wyższe koszty realizacji umów będą musieli ponieść zamawiający, innym razem obniżka wynagrodzenia dotknie wykonawców. Dlatego ważne jest ustalenie modelu, który najlepiej odzwierciedli rynkowe realia.

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy