PragmaGO i PeP ruszają na podbój detalistów

Agnieszka MorawieckaAgnieszka Morawiecka
opublikowano: 2023-04-27 20:00

Fintech i wicelider rynku operatorów płatności bezgotówkowych widzą ogromy potencjał w finansowaniu małych firm, które prowadzą sprzedaż w świecie offline.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • na czym polega unikatowość modelu współpracy PragmaGO i Polskich ePłatności
  • w jaki sposób merchanci PeP mogą stać się klientami PragmaGO
  • czy model współpracy wypracowany przez obie firmy jest możliwy do powielenia na innych rynkach
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Udana współpraca z Allegro zachęciła firmę, która od ćwierć wieku specjalizuje się w finansowaniu mikro i małych przedsiębiorstw, do powtórzenia sukcesu w świecie fizycznym. PragmaGo połączyła siły z Polskimi ePłatnościami (PeP), które zarządzają blisko 240 tys. terminali płatniczych w Polsce. Będzie oferować proste i szybkie pożyczki merchantom PeP posiadającym punkty sprzedaży, w których można płacić kartą.

Autorskie algorytmy

— Współpraca z PeP pozwala nam na dotarcie do przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność głównie stacjonarnie. Dzięki danym z terminali mamy informacje o wysokości obrotów, liczbie transakcji, sezonowości czy stabilności biznesu merchanta. Wykorzystaliśmy też nasze algorytmy, które znalazły już zastosowanie we współpracy z Allegro — mówi Danuta Czapeczko, wiceprezeska PragmaGO.

Operator terminali udziela dostępu do oferty Moja pożyczka poprzez Strefę Klienta PeP, którą zintegrował z PragmaGO. Aby skorzystać z pożyczki, trzeba mieć minimum 6-miesięczną historię współpracy z PeP. Po pozytywnej weryfikacji firma otrzymuje środki przelewem na rachunek bankowy. Jedyny koszt to prowizja operacyjna. Spłata odbywa się automatycznie w cyklu dziennym w dni robocze. Za integrację procesów odpowiada spółka technologiczna PragmaGO.tech.

— Usługa wymaga podejścia iteracyjnego we wdrażaniu. W pierwszej fazie projektu dostęp do niej otrzyma około 50 tys. firm. Maksymalna wysokość pożyczek będzie uzależniona od obrotów na terminalach merchanta — średnio można spodziewać się kwoty dwukrotnie wyższej niż miesięczne obroty. Spłatę realizujemy dzięki dyspozycji uzyskanej od klienta i pomniejszamy wartość środków, które zgromadził na terminalu. Jesteśmy więc dla PragmaGO gwarantem cyklicznej spłaty — mówi Juliusz Stawiński, dyrektor Pionu Rozwoju Usług i Produktów w PeP.

Siła przyciągania

PragmaGO oczekuje, że jej oferta będzie lojalizowała i przyciągała merchantów PeP, bowiem detaliści mają ogromne potrzeby finansowe, często zaciągają wysoko oprocentowane pożyczki (również konsumenckie) na krótkie okresy.

— Bazujemy na danych, przepływie informacji i spłatach w terminalach, dzięki czemu możemy zaproponować atrakcyjną pod względem stawek ofertę. Dzięki naszej współpracy z PeP merchanci mogą korzystać z dostosowanej do ich potrzeb pożyczki firmowej z możliwością wcześniejszej spłaty. To wygodny produkt finansowy dostępny na klik — podkreśla Danuta Czapeczko.

Konkurencja dla Brytyjczyków:
Konkurencja dla Brytyjczyków:
Mamy ambicję być liderem embedded finance w Europie i konkurować z fintechami z Wielkiej Brytanii. Już zaczęliśmy realizację projektów, które nam to umożliwią — mówi Danuta Czapeczko, wiceprezeska PragmaGO.

Z punktu widzenia PragmaGO produkty szyte na miarę z wykorzystaniem danych niefinansowych dostarczanych przez partnera mają znacznie lepsze wskaźniki ryzyka niż te dla klientów, o których fintech wie niewiele.

PragmaGO i PeP mają ten sam cel — dawanie dostępu do pieniędzy tam, gdzie klient funkcjonuje na co dzień, bez zbędnych formalności.

Klienci merchantów, którzy mają terminale PeP, mogą w sklepach m.in. opłacić rachunki, nadać/odebrać przesyłkę kurierską, zakupić gift cart malle. To wachlarz usług, które lojalizują klientów sklepów. Moja pożyczka będzie pierwszym z palety produktów finansowych, za pomocą których PeP chce lojalizować współpracujących w nim przedsiębiorców.

— Pomyślimy też o innych opcjach finansowania małych firm, bo jesteśmy w stanie stworzyć z PragmaGO własne centrum usług finansowych dla merchantów — mówi Juliusz Stawiński.

Europejskie ambicje

I PragmaGO, i PeP mają mocnych inwestorów i ambicję, by rozwijać biznes również poza granicami kraju. Od października 2020 r. PeP jest częścią Grupy Nets, europejskiego lidera branży płatniczej. Do akcjonariatu PragmaGO natomiast w 2021 r. wszedł Polish Enterprise Funds, który zdjął spółkę z warszawskiej giełdy i ją dokapitalizował.

— Formułą tej współpracy zawojujemy polski rynek i w swoich grupach kapitałowych będziemy powielać ten model w innych krajach europejskich — mówi wiceprezeska PragmaGO.