Prawo do marek alkoholi znowu podzieliło Polmosy

Katarzyna Jaźwinska
06-07-2001, 00:00

Prawo do marek alkoholi znowu podzieliło Polmosy

Polmos Warszawa rozpoczął sprzedaż wódki Wyborna. Niewykluczone, że o prawo do tej marki upomni się Polmos Poznań, krajowy właściciel marki Wyborowa. Agros i Pernod Ricard, którzy dysponują znakiem Wyborowa za granicą, nie zdecydowali jeszcze, jak postąpią w tej sytuacji.

PPS Polmos w Warszawie wprowadził na rynek wódkę pod nazwą Wyborna. Wiele wskazuje na to, że o prawo do tego znaku upomni się Polmos Poznań, do którego należy marka Wyborowa.

Jajko czy kura

Sprawa Wybornej i Wyborowej przypomina spór o to, co było pierwsze: jajko czy kura. Henryk Tomasik, dyrektor Polmosu Warszawa, podkreśla bowiem, że marka Wyborna należy — zgodnie z prawem — do przedsiębiorstwa, którym kieruje. Podkreśla też, że stołeczna firma otrzymała prawa do znaku podczas podziału polmosowskich marek.

Podczas ostatniego podziału znaków towarowych alkoholi w lipcu 1999 roku marki tej nie było na liście. Jeden z punktów tego porozumienia przewidywał natomiast, że znak pochodny powinien przypaść w udziale właścicielowi znaku głównego. Jest to jednak martwy przepis, ponieważ nadal ważny jest podział marek z 1997 roku.

— Wyborna została rozdzielona podczas pierwszego podziału w 1997 roku i wtedy marka przypadła Polmosowi z Warszawy. Polmos Poznań powinien jednak podjąć odpowiednie kroki, by Polmos Warszawa zaprzestał sprzedawania Wybornej, bo marki są podobne — uważa Urszula Skrzypczak, rzecznik patentowy Polmosu Poznań.

Dwa podziały znaków towarowych mocnych alkoholi, które miały uporządkować rynek wódki, uczyniły to jedynie połowicznie i teraz producenci sami muszą naprawiać uchybienia w porozumieniu.

Podobnie było z wódką Grasovka, która w 1997 roku przypadła spółce z Poznania, a odpowiednik tej marki — Żubrówka — od 1999 roku należy do Polmosu z Białegostoku. Firmy wkrótce podpiszą jednak umowę i obie marki będą miały jednego właściciela, czyli Polmos Białystok.

Wyborowe porozumienie

Głos w sprawie Wybornej zabierze na pewno Agros i jego inwestor — Pernod Ricard, którzy dysponują marką Wyborowa za granicą. Francuzi są także kandydatem do prywatyzacji poznańskiego Polmosu.

— Sprawę Wybornej i Wyborowej badają nasi prawnicy. Na razie trudno określić, czy Polmos Warszawa sprzedaje Wyborną zgodnie z prawem czy też nie — mówi Andrzej Szumowski, rzecznik prasowy Agrosu.

Nie można też na razie przesądzić, czy sprzedaż Wybornej jest zgodna z porozumieniem dotyczącym przekazania przez stołeczny holding na rzecz producentów krajowych zagranicznych rejestracji marek wódek. Agros przekaże Polmosom zagraniczne prawa do takich marek jak Żubrówka, Krakus czy Extra-Żytnia, pod warunkiem, że Pernod Ricard przejmie poznańską spółkę, a producenci alkoholi nie będą mieli prawa do używania nazwy „wyborowa” w jakimkolwiek kontekście.

Henryk Tomasik zapewnia jednak, że zapis ten nie dotyczy słowa wyborna. Perod Ricard jest innego zdania.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Jaźwinska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Prawo do marek alkoholi znowu podzieliło Polmosy