PRCH: kolejne obostrzenia powinny się wiązać ze znaczącą pomocą państwa

  • PAP
opublikowano: 25-03-2021, 15:14

W ślad za kolejnymi obostrzeniami powinna pójść znacząca pomoc państwa np. w formie dopłat do kosztów stałych obejmujących czynsze - ocenia decyzję rządu o wprowadzeniu od soboty nowych obostrzeń Polska Rada Centrów Handlowych. Należy znieść abolicję czynszową z ustawy covidowej - dodano.

fot. Miroslaw Pieslak/Forum
fot. Miroslaw Pieslak/Forum

Zgodnie z decyzją rządu od soboty, 27 marca, do 9 kwietnia br. wielkopowierzchniowe sklepy meblowe i budowlane o powierzchni powyżej 2 tys. m kw. zostaną zamknięte.

Centra i galerie handlowe – tak jak obecnie – pozostają zamknięte, z wyjątkiem m.in.: sklepów spożywczych, aptek i drogerii, salonów prasowych, księgarni. W placówkach handlowych, na targu lub poczcie będą obowiązywały nowe limity osób: 1 osoba na 15 m kw. – w sklepach do 100 mkw. oraz 1 osoba na 20 m kw. w sklepach powyżej 100 m kw. Zakaz działalności obejmie w tym czasie także salony fryzjerskie, urody i kosmetyczne.

"W ślad za kolejnymi obostrzeniami powinna pójść znacząca pomoc państwa np. w formie dopłat do kosztów stałych obejmujących czynsze. Aby ten mechanizm mógł zadziałać konieczne jest zniesienie abolicji czynszowej wynikającej z art. 15ze ustawy covidowej" - przekazała PAP w czwartek PRCH.

Zdaniem PRCH, dla podmiotów, które "w wielu przypadkach znajdują się na skraju bankructwa każdy dzień prowadzenia działalności jest ważny".

"Konsekwencją dotychczasowych obostrzeń jest już niemal 50 mld zł utraconych przychodów najemców centrów handlowych, co stanowi 38 proc. ich rocznych obrotów. W wyniku zamknięć ucierpiały również budżety wynajmujących – luka w przychodach wynikająca z poniesionych kosztów finansowania lockdownów i wsparcia na rzecz najemców – wyniesie ok. 5,5 mld zł, co stanowi ponad połowę rocznych przychodów" - czytamy.

PRCH podkreśla, że branża centrów handlowych w 2021 r. mogła działać tylko przez kilka tygodni.

"Dotychczas, łącznie w czasie pandemii sklepy były zamknięte przez prawie 5 miesięcy. Trudno w takiej sytuacji wyobrazić sobie przyszłość bez pomocy państwa – zwłaszcza w perspektywie kolejnych tygodni zamknięcia. Od wielu miesięcy apelujemy do rządu o dopłaty do czynszów dla najemców, aby najemcy mogli regulować swoje zobowiązania względem wynajmujących, a wynajmujący, względem instytucji finansowych, które udzieliły im miliardowych kredytów na budowę lub zakup centrów" - czytamy.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W opinii PRCH, w najtrudniejszej sytuacji są najemcy z kategorii "Usługi i Rozrywka", którzy tylko w 2020 r. odnotowali obroty niższe odpowiednio o 66 proc. i 59 proc.

"To największe spadki obrotów w 2020 r. wśród wszystkich analizowanych kategorii handlowych" - napisano.

Najmniejsze spadki odnotowały kategorie "Żywność" - zmiana skumulowana 5 proc., oraz "Dom i Wnętrze" - 7 proc. Spadek skumulowany "Gastronomii" to 34 proc., "Mody" - 31 proc., "Artykułów specjalistycznych" 28 proc., "Zdrowie i Uroda" zanotowało spadek na poziomie 21 proc.

"Analiza wskaźników pokazuje, że otwarcia i zamknięcia centrów handlowych przyczyniają się do skoków odpowiedzialności i zagęszczenia odwiedzających na terenie obiektów handlowych. Nieprzerwane działanie obiektów handlowych, przy najwyższym rygorze sanitarnym gwarantuje stabilne i bezpieczne wizyty klientów. Możliwość prowadzenia działalności pozwoliłaby przedsiębiorcom z sektora handlowego mieć nadzieję na przetrwanie, i minimalizowanie strat" - tłumaczy PRCH.

I jak dodaje, w obecnej sytuacji, "po bardzo trudnych 12 miesiącach, najemcy zostali ponownie pozostawieni z kolekcjami wiosennymi i świątecznymi".

Polska Rada Centrów Handlowych jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 firm działających w branży miejsc handlu i usług.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane