PRDM Ostrada poszukuje inwestora
Wczoraj w Ostrołęce został podpisany akt notarialny prywatyzacji Przedsiębiorstwa Robót Drogowo-Mostowych. Firma sprywatyzowana została poprzez leasing pracowniczy. Spółka PRDM Ostrada rozważa różne sposoby podniesienia kapitału firmy o 5 mln zł, np. poprzez fuzję z inną spółka z branży.
Wczoraj w Ostrołęce wojewoda mazowiecki podpisał akt notarialny prywatyzacji Przedsiębiorstwa Robót Drogowo-Mostowych. 80-procentowy pakiet udziałów w spółce objęli pracownicy firmy, pozostałe udziały wykupił prywatny inwestor z Ostrołęki. Kapitał założycielski spółki PRDM Ostrada wynosi 0,5 mln zł.
— W referendum pracownicy przedsiębiorstwa poparli prywatyzację zakładu. Do spółki przystąpiło 89 z ponad 100 zatrudnionych osób, a środki na wykupienie udziałów pochodziły wyłącznie z ich kieszeni. Były to różne kwoty, nawet po 50 tys. zł. W przyszłości planujemy podwyższenie kapitału firmy, kiedy minie 2-letni okres, który zabrania osobom prawnym dołączenia do spółki — informuje Jarosław Nowak, prezes spółki PRDM w Ostrołęce.
Inwestycje za 4 mln zł
W październiku 2000 podpisano akt notarialny o zawiązaniu na bazie PRDM spółki PRDM Ostrada. Zarząd firmy podpisał w grudniu 2000 r. protokół uzgodnień, który zawiera wynegocjowane warunki cenowe, gwarancje dziesięcioletniego okresu oddania przedsiębiorstwa spółce do użytku oraz wielkość nakładów inwestycyjnych w kwocie 4 mln zł.
— Pakiet inwestycyjny zakłada, że w ciągu 5 lat mamy zainwestować w majątek firmy 4 mln zł. Musimy się z tego wywiązać, gdyż z inwestycji będziemy rozliczani. Zamierzamy zakupić specjalistyczny sprzęt, pozwalający na wykonywanie robót drogowo- -mostowych oraz świadczyć usługi w transporcie. Będziemy chcieli także zmodernizować zaplecze warsztatowe. Posiadamy obecnie wiele nie wykorzystanych hal, które chcemy wynajmować. Wynegocjowany pakiet socjalny gwarantuje pracownikom zatrudnienie na 2 lata — opowiada Jarosław Nowak.
Nieoficjalnie wiadomo, że pakiet inwestycyjny spółki Ostrada zawiera inwestycję już zrealizowaną. W kwocie 4 mln zł zawarte jest 1,2 mln DEM (2 mln zł), za które przedsiębiorstwo zmodernizowało w 2000 r. wytwórnię mas bitumicznych. Inwestycję zrealizowała włoska firma Marini. Dotychczas spłacono 1/3 ceny wytwórni.
Potrzeba 5 mln zł
W planach spółki Ostrada jest zamiana leasingu pracowniczego na finansowy. Jak twierdzi prezes firmy, rozważane są różne możliwości dofinansowania przedsiębiorstwa. PRDM zamierza znaleźć inwestora zewnętrznego z branży bądź związać się z instytucją finansową. Firmie do rozwinięcia działalności brakuje około 5 mln zł. Jarosław Nowak nie wyklucza fuzji z inną spółką drogową. Magnesem przyciągającym inwestorów ma być nowoczesna wytwórnia mas bitumicznych, dzięki której obecnie Ostrada dostarcza masę m.in. dla warszawskiego Dromexu.
Od września 1999 r., na wniosek izby skarbowej oraz wojewody mazowieckiego, prowadzone było postępowanie naprawcze oraz ustanowiono zarząd komisaryczny nad PRDM w Ostrołęce. W 2000 r. przychody ze sprzedaży oraz koszty działalności wzrosły o 67,7 proc. w stosunku do 1999 r. Zysk netto w 2000 r. wyniósł około 90 tys. i był o 75,5 proc. wyższy od wyniku z roku ubiegłego. W efekcie nastąpił wzrost rentowności sprzedaży o 75,5 proc.