Prestiż ma różne oblicza

Marta Sieliwierstow
opublikowano: 2009-11-06 00:00

Wystarczy zasobny portfel, by bank zrobił za swojego klienta niemal wszystko.

Pokaż wyciąg z konta, a bank powie ci na jakie przywileje możesz liczyć

Wystarczy zasobny portfel, by bank zrobił za swojego klienta niemal wszystko.

Oferta banków dla najzamożniejszej grupy klientów indywidualnych jest bardzo zróżnicowana. W jednych wystarczy jedynie 100 tys. zł aktywów, w innych prestiżowym klientem można być dopiero posiadając na koncie okrągły milion.

— Standardem na świecie jest rozróżnianie pomiędzy klientami posiadającymi aktywa do i powyżej 1 mln USD. Oczywiście ta druga grupa to już klienci sektora private banking. W Polsce te progi są zupełnie inne ze względu na poziom zamożności społeczeństwa. Banki różnie określają próg wejścia do grona klientów elitarnej bankowości. Są to z reguły aktywa na poziomie 1 mln zł lub więcej i tyle dokładnie musi posiadać klient w ING Banku Śląskim, żeby mógł skorzystać z oferty bankowości prywatnej — mówi Michał Tuczyński z departamentu private banking w ING Banku Śląskim.

Podobne wymaganie muszą spełnić klienci Fortis Banku. Z kolei w przypadku Banku Millenium kwota, od której klienci mogą korzystać z usług bankowości prywatnej jest już zdecydowanie niższa i wynosi 100 tys. zł zgromadzonych aktywów lub minimum 12 tys. zł comiesięcznych wpływów na konto. Poza tradycyjnymi usługami jak bezpłatne przelewy, zlecenia stałe, rachunki, karty debetowe czy wypłaty ze wszystkich bankomatów w Polsce, elitarni klienci mogą liczyć także na pomoc w zarządzaniu całym majątkiem.

Jak się okazuje, nawet dla banków pieniądze to nie wszystko. Przedstawiciel banku może zaproponować konkretnemu klientowi korzystanie z usług dostępnych w ramach bankowości prywatnej nawet jeżeli nie posiada on wymaganej gotówki, ale ze względu np. na prestiż wykonywanego zawodu czy też perspektywy rozwoju jego firmy.

Na miarę

Większość banków podkreśla, że ich oferta skierowana do grupy najzamożniejszych klientów jest bardzo elastyczna i dostosowana do indywidualnych potrzeb.

— W ramach świadczonych przez nas usług wealth management, każda strategia inwestycyjna powstaje podczas spotkań klienta z osobistym doradcą. Jest zgodna z preferencjami danej osoby, akceptowanym poziomem ryzyka i zakładanym horyzontem czasowym — przekonuje Agnieszka Chorążewska-Wojtiuk, dyrektor segmentu prestige w Banku Millennium.

W ramach bankowości prywatnej klienci mają dostęp do większej liczby produktów finansowych, znajdujących się nie tylko w ofercie konkretnego banku, ale także innych instytucji finansowych.

Bogata oferta produktów inwestycyjnych oraz inwestycyjno — ubezpieczeniowych, specjalne programy inwestycyjne dostępne w różnych walutach, polisy, produkty strukturyzowane, dostęp do usług maklerskich czy otwarta architektura funduszy, to tylko niektóre z usług jakie są w zasięgu najzamożniejszej grupy klientów.

— Właścicielom aktywów powyżej 1 mln EUR umożliwiamy dostęp do Millennium banque privee w Szwajcarii. W ramach oferty — oprócz pełnego zestawu produktów inwestycyjnych — oferujemy też m.in. budowę struktur prawnych, optymalizację podatkową, planowanie majątkowe, a także pomoc przy zakupie dóbr luksusowych takich jak łodzie, samochody, nieruchomości czy limitowane kolekcje zegarków i biżuterii — wylicza Agnieszka Chorążewska- Wojtiuk.

Kultura w pakiecie

Banki dbają o swoich najważniejszych klientów nie tylko oferując im szeroką gamę usług związanych z pomnażaniem gotówki. Dla elitarnych klientów organizowane są spotkania biznesowe z doradcami czy seminaria podczas, których mogą oni pogłębiać wiedzę na temat szeroko rozumianych inwestycji.

— Klienci indywidualni otrzymują zaproszenia na specjalnie organizowane konferencje biznesowe, których uczestnikami są zarówno osobistości ze świata biznesu jak i polityki. Klient private bankingu może także liczyć na indywidualne wsparcie prawno- podatkowe, jak również dostęp do różnego rodzaju imprez kulturalnych w postaci np. zamkniętych spektakli teatralnych — wylicza Piotr Pochwała z departamentu private banking w ING Banku Śląskim.

Z kolei w innych placówkach do klientów z najgrubszymi portfelam kierowane są promocyjne oferty noclegów w ekskluzywnych hotelach.

W ramach pakietów concierge klienci mogą liczyć na pomoc przy rezerwacji stolika w restauracji czy dostarczenie kwiatów pod wskazany adres. Doradcy bankowi zadbają o swoich klientów także w nagłych wypadkach, np. kiedy potrzebna jest pomoc medyczna (wizyta lekarza, dostawa leków, transport medyczny do i ze szpitala). Zapewnią także ochronę przed skutkami wypadków losowych, a nawet awarii sprzętu RTV i AGD.

Banki coraz częściej, oprócz swoich podstawowych usług, oferują najzamożniejszym klientom dodatkowy serwis, który z bankowością niewiele mają wspólnego. Wciąż jednak jest on dostępny jedynie dla wąskiej grupy milionerów, a jeśli się do niej nie należy nadal trzeba na własną rękę rezerwować stolik w restauracji, czy zapisywać się na wizytę u lekarza.