Pro-Invest doradzi zarządowi PKP
Członkowie władz kolei podzielili się już obowiązkami
ROLE ROZDANE: Zarząd, kierowany przez Krzysztofa Celińskiego, podzielił się obowiązkami: Wiesław Protasewicz ma zajmować się restrukturyzacją finansową i Funduszem Własności Pracowniczej, Jacek Bukowski będzie odpowiedzialny za tworzenie spółek, Krzysztof Mamiński zajmie się sprawami kadrowymi, a Krzysztof Niemiec — inwestycjami. fot. GK
Zarząd PKP wyodrębnił biuro, które zajmie się opracowaniem przekształceń w firmie. W przygotowaniu strategii i biznesplanów władze porzedsiębiorstwa wspomoże Pro-Invest.
Zarząd Polskich Kolei Państwowych wyodrębnił biuro, które zajmie się opracowaniem przekształceń w przedsiębiorstwie. Ma ono koordynować przygotowania do utworzenia na bazie majątku firmy spółek przewidzianych w ustawie o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP (czterech głównych, w tym dwóch pasażerskich — towarowej i infrastruktury kolejowej oraz nie związanych bezpośrednio z działalnością kolejową, np. aptek). W przygotowaniu strategii i biznesplanów przy tworzeniu spółek zarządowi pomoże Pro- -Invest, firma doradcza z Warszawy, która wspiera m.in. MSP w prywatyzacji Polmosów.
— Zwyciężyliśmy w przetargu wspólnie z grupą prawników. Na razie mogę jedynie ujawnić, że projekt już ruszył — twierdzi Alicja Reszkiewicz, współudziałowiec Pro-Invest International.
Wiadomo jednak, że firma skorzysta z unijnego grantu wysokości 400 tys. EUR (1,77 mln zł).
Spółki poczekają
PKP utworzyły już pięć spółek z o.o., które nie są bezpośrednio związane z działalnością przewozową.
— Uczyniliśmy to zgodnie z ubiegłorocznym rozporządzeniem Rady Ministrów — twierdzi Jacek Bukowski z zarządu PKP.
Tymi spółkami są: trzy drukarnie (w Krakowie, Warszawie i Poznaniu), spółka turystyczna Natura Tur (40 ośrodków turystycznych, w tym 15 hoteli) oraz Polskie Koleje Linowe. Dobiegają końca prace przy likwidacji poszczególnych pionów, odpowiedzialnych za te spółki w PKP.
Utworzenie kolejnych spółek zarówno przewozowych, jak i nie związanych z podstawową działalnością PKP, odłożono do czasu utworzenia PKP SA, czyli sko- mercjalizowania przedsiębiorstwa (najpóźniej do 31 grudnia 2000 r.).
— Nie oznacza to, że zahamowaliśmy przekształcenia pozostałych spółek, lecz jedynie to, że chcemy zapewnić w tych procesach właściwy udział załogi — twierdzi Arkadiusz Krężęl, przewodniczący rady nadzorczej PKP.
Zapewnia, że tworzenie spółek ruszy pełną parą tuż po wejściu w życie przepisów ustawy.
Prezydent podpisze
W piątek senackie poprawki do ustawy o komercjaliacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP przegłosował Sejm. Ustawa czeka teraz na podpis prezydenta RP.
— Sejm przegłosował, tak jak zaproponowały połączone komisje transportu i skarbu, 12 z 19 poprawek senackich do ustawy — opowiada Zdzisław Denysiuk, szef sejmowej podkomisji ds. ustawy o PKP.
Ustawa umożliwi, jak twierdzą jej twórcy, restrukturyzację przedsiębiorstwa i jego oddłużenie. W tym celu PKP wyemituje obligacje wartości 3, 9 mld zł, gwarantowane przez Skarb Państwa.