Problemem jest to co kupić, a nie za co

  • Marta Bellon
opublikowano: 20-06-2012, 00:00

OKIEM EKSPERTA

W związku z kryzysem w strefie euro akcja inwestycyjna przedsiębiorstw wyraźnie osłabła. Jednakże przez cały okres kryzysu finansowego — objawiającego się w Polsce tylko spowolnieniem tempa wzrostu PKB — sytuacja przedsiębiorstw w skali całej gospodarki pozostawała relatywnie dobra. Rekordowo wysoki stan depozytów przedsiębiorstw zgromadzonych w bankach (skutek przyzwoitych zysków z jednej strony i konserwatywnej polityki inwestycyjnej z drugiej strony) sugeruje dobrą sytuację finansową sektora przedsiębiorstw.

Jednakże rozwój firm jest zróżnicowany sektorowo; część branż odczuwa skutki spowolnienia gospodarczego wolniej, a część słabiej. Mamy także do czynienia z mniejszą korelacją między inwestycjami przedsiębiorstw a ich sytuacją finansową. Głównym problemem sektora prywatnego (przedsiębiorstw oraz gospodarstw domowych) jest niepewność co do perspektyw gospodarczych. Problemem prowadzenia firmy w warunkach wysokiej niepewności jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy w horyzoncie planowania uda się sprzedawać wytwarzane przez spółki towary lub usługi.

Z tej perspektywy o atrakcyjności inwestycyjnej prywatyzowanych spółek przesądza nie tyle zdolność inwestorów do sfinansowania akwizycji, która pozostaje na dobrym poziomie, ile stopień dopasowania przejmowanych spółek do dotychczasowego profilu działalności przedsiębiorców i umiejętne wykorzystanie korzyści z tym związanych.

DR MICHAŁ ROT

departament analiz ekonomicznych PKO BP

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy