Adam Pawłowicz: Procedury stają się bardziej przejrzyste i jawne
JEST JUŻ LEPIEJ: Negatywne opinie dotyczą głównie trudności napotykanych przez inwestorów zagranicznych w okresie 1998-99 — wyjaśnia Adam Pawłowicz.
W wywiadzie, którego udzieliłem „PB” (nr 91 z 12 maja, tytuł nadała redakcja) wskazałem problemy, z jakimi borykają się zagraniczni przedsiębiorcy inwestujący w Polsce. Wypowiedź swoją oparłem na opiniach inwestorów, przekazywanych pracownikom i kierownictwu PAIZ. Z natury rzeczy odzwierciedlają one stan przeszły i dotyczą głównie trudności napotykanych przez inwestorów w okresie 1998-99. To uściślenie jest szczególnie ważne w przypadku zezwoleń na zakup nieruchomości, wydawanych cudzoziemcom przez MSWiA. Bardzo wysoko oceniam bowiem zmiany wprowadzone w tej dziedzinie przez ministra Marka Biernackiego i nowe kierownictwo resortu.
CHOCIAŻ od zeszłego roku przepisy regulujące nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców nie zmieniły się, to w Departamencie Zezwoleń i Koncesji MSWiA wprowadzono usprawnienia w zasadach rozpatrywania wniosków, służące większej przejrzystości i jawności tych procedur. Szczególnie ważnym posunięciem, mającym na celu wyeliminowanie zachowań korupcyjnych, było rozdzielenie etapu przyjmowania wniosków od ich rozpatrywania. Wnioski o zezwolenie na zakup nieruchomości składane są do powszechnie dostępnego biura podawczego, natomiast rozpatrują je urzędnicy pracujący w pomieszczeniach, do których wnioskodawcy nie mają dostępu.
ABY UPOWSZECHNIĆ informacje na temat przepisów regulujących nabywanie nieruchomości w naszym kraju przez cudzoziemców, departament wydał informator w pięciu językach: polskim, angielskim, francuskim, niemieckim i rosyjskim. W sposób szczegółowy przedstawiono w nim zasady udzielania pozwoleń wraz z dokładnym określeniem, jakie dane powinien zawierać wniosek. Te same informacje zostały umieszczone również na stronie internetowej ministerstwa: www.mswia.gov.pl.
W INFORMATORZE omówiono też uprawnienia wnioskodawcy w toku postępowania i po jego zakończeniu (ze skargami i odwołaniami włącznie). Cudzoziemiec starający się o zezwolenie na zakup ziemi w Polsce ma m.in. prawo do uzyskania wyjaśnienia zasadności przesłanek, którymi MSWiA kieruje się przy załatwianiu sprawy. Po wydaniu decyzji odmownej, inwestor zagraniczny może złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją ostateczną lub wystąpić do Naczelnego Sądu Administracyjnego ze skargą na decyzję ministra z powodu jej niezgodności z prawem.
CO BARDZO WAŻNE — w informatorze podano expressis verbis, że postępowanie w sprawie zezwoleń na nabywanie nieruchomości trwa, stosownie do przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, około dwóch miesięcy, jeżeli wraz z wnioskiem zostały złożone wszystkie wymagane dokumenty oraz wpłynęły wymagane przepisami prawa opinie właściwych organów. Decyzja MSWiA, zezwalająca lub odmawiająca nabycia nieruchomości, wydawana jest niezwłocznie po zakończeniu postępowania w tym zakresie.
NOWE PROCEDURY odpowiadają postulatom przejrzystości i jawności, zgłaszanym do PAIZ przez inwestorów. Jestem przekonany, że zmiany te zostaną szybko dostrzeżone i pozytywnie ocenione przez zagranicznych przedsiębiorców i że dzięki temu ich opinia o naszym kraju poprawi się. Aby tak się stało, musi istnieć także dobra koordynacja pomiędzy Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji a Ministerstwem Obrony Narodowej oraz Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, od opinii których zależy ostateczna zgoda MSWiA na zakup nieruchomości w Polsce przez cudzoziemców.
DOCELOWO należy też, w moim przekonaniu, rozważyć taką zmianę ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, która ograniczyłaby sferę decyzji opartych na zasadzie uznania administracyjnego.
Adam Pawłowicz jest prezesem Państwowej Agencji Inwestycji Zagranicznych