Do końca I kwartału Prokom i SAP powinny wejść kapitałowo do spółki Otwarty Rynek Elektroniczny, należącej do TP SA. Transakcja jest dopinana, jednak podniesienie kapitału spółki nie będzie tak znaczne, jak przewidywano. Z zapowiadanej przez telekom inwestycji w ORE dwóch banków też nic nie będzie.
Marketplanet, internetowa platforma handlu b2b prowadzona przez spółkę Otwarty Rynek Elektroniczny, powinna wkrótce pozyskać nowych akcjonariuszy. TP SA, właściciel spółki, zapowiadała podniesienie kapitału ORE do 90 mln zł, a akcje nowej emisji miały objąć Prokom, SAP (dostawcy technologii i oprogramowania) oraz dwa wiodące polskie banki. Zapowiedzi nie zostały spełnione, a jedyną dotychczas emisję akcji opłaciła tylko TP SA, wykładając na ten cel 35 mln zł.
— Już wkrótce, a na pewno w tym kwartale, negocjacje z partnerami na temat wejścia kapitałowego do ORE powinny się zakończyć — mówi Konrad Makomaski, prezes ORE.
— Wciąż jesteśmy zainteresowani — podkreśla Renata Szymańska z SAP Polska.
Konrad Makomaski twierdzi, że opóźnienia nie wynikają z konfliktu między partnerami, a Prokom i SAP nadal są zainteresowane objęciem akcji. Do spółki nie wejdą jednak banki.
— Nie przewidujemy emisji skierowanej do banków. Spółka ma zapewnione finansowanie — twierdzi prezes spółki.
TP SA zapowiadała, że kapitał ORE zostanie podniesiony do 90 mln zł, a do końca 2001 r. telekom zainwestuje w nią ponad 40 mln zł. Ostatecznie skończyło się na dofinansowaniu do 35 mln zł, a z powodu wycofania się banków podniesienie kapitału prawdopodobnie również nie będzie tak duże. TP SA tnie inwestycje, a spółki internetowe nie są już atrakcyjnymi podmiotami do zakupów.
— Marketplanet nie potrzebuje dofinansowania, a TP SA zwróciła sobie inwestycję dwukrotnie już we wrześniu — podkreśla Konrad Makomaski.
Ponadto Prokom wydał ostatnio 135 mln zł na zakup 51 proc. akcji spółki Spin, trudno więc przypuszczać, żeby teraz wydał lekką ręką zbyt dużą kwotę na wejście do tej platformy b2b.
Wyniki Marketplanet wyglądają bardzo interesująco. W ciągu nieco ponad półrocznej działalności wartość zakupów na rzecz TP SA poprzez Marketplanet sięgnęła 350 mln zł.
— Z naszych usług korzysta już nie tylko TP SA, która osiągnęła w ciągu 2001 r. około 120 mln zł oszczędności dzięki transakcjom zlecanym przez Marketplanet — mówi Konrad Makomaski.
Nie chce jednak powiedzieć, kim są nowi klienci, zasłaniając się tajemnicą handlową. Wiadomo jedynie, że jednym z dużych klientów spółki jest inny operator, który zakupił przez platformę wyposażenie telekomunikacyjne o 26 proc. taniej niż na rynku.