Prokopowicz da światło na abonament

Były prezes Polenergii postawił na branżę oświetleniową. Razem z kolegami pokaże, jak zaoszczędzić na prądzie, którego ceny biją rekordy

Im wyższe ceny prądu, tym silniejsza motywacja do zmniejszenia jego zużycia. To także dobry moment na wejście na rynek z usługą, która w tym pomoże. W sierpniu zadebiutowała na rynku firma Luneos, która ma pomysł na ograniczenie w firmach kosztów związanych z oświetleniem.

Zbigniew Prokopowicz, Michał Kozłowski i Łukasz Dobrowolski postanowili wraz ze szwajcarskim funduszem uledowić polskie średnie firmy. To, ich zdaniem, pieniądze, które leżą na ulicy.
Zobacz więcej

ŚWIATŁO ZE SZWAJCARSKIM WSPARCIEM:

Zbigniew Prokopowicz, Michał Kozłowski i Łukasz Dobrowolski postanowili wraz ze szwajcarskim funduszem uledowić polskie średnie firmy. To, ich zdaniem, pieniądze, które leżą na ulicy. Fot. Tomasz Pikuła

— Rosnące ceny energii elektrycznej i problemy niezależnych sprzedawców mobilizują firmy do zastanowienia się nad kwestią efektywności energetycznej. W tej chwili mamy podpisane umowy z pierwszymi siedmioma klientami, dopinamy kilkadziesiąt kolejnych — mówi Łukasz Dobrowolski, jeden ze współzałożycieli Luneosu.

Taniej od zaraz

Luneos ma trzech założycieli. Dwaj, czyli Zbigniew Prokopowicz i Michał Kozłowski, znają się jeszcze z pracy w zarządzie Polenergii (wcześniej PEP), giełdowej firmie inwestującej w źródła wiatrowe. Łukasz Dobrowolski zaś pracował w Polkomtelu i McKinseyu. Poza nimi w akcjonariacie jest jeszcze pośrednio giełdowa firma Erbud. Wspólnicy postanowili zrobić biznes w sektorze energetycznym, choć z dala od obszarów regulowanych przez państwo.

— Głęboko wierzymy w trendy związane z transformacją energetyczną oraz w to, że jest to biznes przynoszący pieniądze — mówi Zbigniew Prokopowicz.

Pomysł zakłada zaoferowanie klientowi oświetlenia jako usługi.

— To my weźmiemy na siebie audyt istniejącego oświetlenia, koszt inwestycji w jego wymianę na ledowe, a także serwis. Zagwarantujemy też oszczędności, sprawne funkcjonowanie i określone parametry oświetlenia — zapewnia Zbigniew Prokopowicz.

To Luneosowi będzie zależało na tym, by koszty oświetlenia spadły, bo umowa z klientem będzie mu gwarantowała oszczędności już od pierwszego miesiąca współpracy.

— Będzie nam płacił miesięczny abonament, którego wysokość plus koszty oświetlenia po modernizacji będą niższe od kosztów oświetlenia, które ponosił przed naszymi inwestycjami — podkreśla Zbigniew Prokopowicz.

Szwajcarski pieniądz

Luneos będzie w stanie wziąć na siebie ciężar inwestycji, bo dostał wsparcie szwajcarskiego funduszu Susi Partners, specjalizującego się w projektach związanych ze zrównoważonym rozwojem, zieloną energetyką i innowacjami.

— Susi Partners zapewnia nam 30 mln EUR korzystnie oprocentowanego finansowania. Umożliwi to finansowanie inwestycji w technologię LED nawet przez 10 lat. To pierwsza taka oferta na rynku — podkreśla Zbigniew Prokopowicz.

Koszt wymiany oświetlenia u średniej wielkości klienta Luneos szacuje na 200- -300 tys. zł.

— Znam wiele firm, które już od dawna są po audycie energetycznym i mają przygotowany projekt, ale ze względu na koszty odkładają to na później. My możemy zrobić to już — mówi Łukasz Dobrowolski.

Polskie firmy w tyle

Menedżerowie Luneosu podkreślają, że poziom uledowienia polskich firm jest wciąż znacznie niższy od zachodnioeuropejskiego.

— Dla firm przemysłowych, logistycznych czy handlowych to jak schylić się po pieniądze leżące na ziemi. Technologia LED jest już przecież na tyle dojrzała, że nie wiąże się z ryzykiem — uważa Łukasz Dobrowolski.

Potwierdza to Tomasz Makarski, dyrektor marketingu firmy LUG, producenta systemówoświetleniowych. Jego firma też oferuje rozwiązania oświetleniowe w formule usługi i również widzi w tym duży potencjał.

— Wiele polskich firm nadal jest wyposażonych w konwencjonalne oświetlenie, które jest ich własnością. To dobry moment na przejście na technologię LED, wspieraną np. inteligentnymi rozwiązaniami. To też dobry moment na zastanowienie się, czy firma musi być właścicielem oświetlenia. W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych firmy coraz częściej dochodzą do wniosku, że nie muszą — twierdzi Tomasz Makarski.

Przyjdzie czas na panele

Na samym oświetleniu pomysł menedżerów z Luneosu się nie kończą.

— Na początku przyszłego roku wyjdziemy z ofertą paneli fotowoltaicznych. Zasada będzie podobna: zaoferujemy prąd z paneli w postaci usługi, w zamian za abonament. Myślimy też o mikrokogeneracji, magazynach energii, a w dalszej przyszłości — o wyjściu z usługami za granicę — wylicza Zbigniew Prokopowicz.

 

OKIEM DORADCY

Efektywność to temat zaniedbany

JERZY CHLEBOWSKI I WOJCIECH DOMAGAŁA z EY

Przeprowadziliśmy wiele audytów energetycznych, z których wynika, że we wszelkich projektach związanych z efektywnością energetyczną kluczowym elementem jest kwestia finansowania inwestycji. Tymczasem polskie instytucje finansowe oferują najczęściej kredyty trzyletnie, a to zbyt krótko, by liczyć na zwrot z inwestycji. Dlatego wielu klientów chętnie patrzy na rozwiązania, w których to ktoś inny bierze na siebie ciężar inwestycji. My też współpracujemy z funduszem, który wykłada pieniądze na inwestycje efektywnościowe u klienta.

Wielu klientów wciąż jest nieuświadomionych jeśli chodzi o korzyści wynikające z inwestycji w efektywność energetyczną. To temat zdecydowanie zaniedbany, co wynika z tego, że ceny energii przez lata zniżkowały. Dziś hurtowe ceny prądu w Polsce są najwyższe w historii, co przekłada się na zwiększone zainteresowanie takimi projektami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Graniszewska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Prokopowicz da światło na abonament