Proptech zadomowił się w Polsce

opublikowano: 18-03-2019, 22:00

Innowacje technologiczne w nieruchomościach spowszedniały. Firmy pytają o korzyści z ich wprowadzania.

Zaawansowane technologie cyfrowe pomagają właścicielom budynków wyróżnić się na rynku. Przynoszą oszczędności (np. urządzenia wykrywają obecność ludzi w pomieszczeniach i automatycznie dostosowują oświetlenie czy wentylację), a jeśli oferują też udogodnienia dla użytkowników, np. dostęp do usług w budynku za pomocą smartfona, zwiększają zainteresowanie klientów najmem. Nowinki technologiczne pochodzą przeważnie od proptechów — firm technologicznych i start-upów.

Firmy z rynku nieruchomości już nie pytają, czym jest proptech, chcą raczej dowiedzieć się, jakie korzyści przyniosądostępne rozwiązania — mówi Bartosz Dobrowolski, dyrektor generalny Proptech Poland. [FOT. WM]
Zobacz więcej

INNOWACJE:

Firmy z rynku nieruchomości już nie pytają, czym jest proptech, chcą raczej dowiedzieć się, jakie korzyści przyniosądostępne rozwiązania — mówi Bartosz Dobrowolski, dyrektor generalny Proptech Poland. [FOT. WM] Fot. Marek Wiśniewski

Przez ostatni rok krajobraz tego rynku w Polsce bardzo się zmienił. Pojawiło się dużo firm opracowujących takie innowacje, a niektóre osiągnęły znaczące sukcesy w kraju i za granicą. Na przykład ProperGate — polski contech, czyli dostawca rozwiązań technologii cyfrowych dla budownictwa — stworzył oprogramowanie do automatyzacji zarządzania logistyką dostaw na dużych budowach. Firma działa globalnie — obecnie pracuje nad pierwszymi pilotażowymi wdrożeniami w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie) i Rabacie (Maroko).

— Zmiany widać też u odbiorców innowacji. Rok temu byliśmy zapraszani, by opowiedzieć, czym jest proptech. Dziś zapraszające nas firmy z rynku nieruchomości chcą się raczej dowiedzieć, jakie konkretne korzyści przyniosą dostępne rozwiązania — twierdzi Bartosz Dobrowolski, dyrektor generalny Proptech Poland.

Z tego powodu blockchain, najpopularniejszy rok temu temat na konferencjach o proptechu, ustąpił pola rozwiązaniom gotowym do zastosowania. Wzrosło zainteresowanie sztuczną inteligencją, big data (analizą danych), technologią VR pozwalającą oglądać jeszcze niewybudowane budynki i ich wnętrza, czujnikami, sensorami dostarczającymi w czasie rzeczywistym dane o ludziach, oświetleniu, wentylacji.

Poszukiwanie pomysłów

Część inwestujących w innowacje deweloperów i właścicieli nieruchomości nadal ma problem ze znalezieniem start- -upów oferujących produkty i usługi odpowiadające w pełni ich potrzebom.

— Inwestorzy potrzebują firm, które dopasują się do nich, a nie na odwrót. Dlatego największe szanse na rozwój mają spółki, które rozumieją rynek nieruchomości i strategię inwestorów. Jest grupa polskich firm, które osiągnęły sukces za granicą, ale nie słychać o nich w kraju. Te firmy nie reklamująsię tutaj, ponieważ polski rynek nie jest jeszcze gotowy na ich usługi. Zwykle wynika to ze stopnia zaawansowania i ceny oferowanych przez nie rozwiązań — mówi Agnieszka Sławomirska-Chmarzyńska, założycielka i partner zarządzający Asset Management Master Class (AMMC), firmy doradzającej w zarządzaniu nieruchomościami komercyjnymi.

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Opisanie polskiego rynku proptechów stało się więc palącą potrzebą. Już w październiku 2018 r. firma SkyConcept stworzyła „Mapę polskich startupów”, prezentującą 32 firmy. Wkrótce ma się też ukazać mapa opracowana przez Proptech Poland, prezentująca prawie 100 zweryfikowanych, działających w Polsce firm, które dostarczają rozwiązania dla branży nieruchomości.

Na garnuszku firm

Własną receptę na pozyskiwanie innowacji ma Skanska, która we współpracy z Microsoft i Business Link organizuje program akceleracyjny i konkurs Urban Quest. Startujące w nim start-upy walczą m.in. o możliwość pilotażowego wdrożenia swojej innowacji na którymś z projektów tego dewelopera. Przykładem może też być inwestująca w start-upy międzynarodowa firma Innogy Innovation Hub. Obecnie ma w portfelu ponad 90 start-upów, głównie z Europy i Izraela, w tym dziewięć z branży proptech i contech.

— Ostatnio zainwestowaliśmy w izraelski start-up, który na podstawie systematycznie robionych na budowie zdjęć 360 stopni rozpoznaje, w którym mieszkaniu były robione, i rejestruje postęp prac instalacyjnych i wykończeniowych. Skanowanie jest tak dokładne, że może potem stać się modelem, „cyfrowym bliźniakiem” budynku — mówi Alina Prawdzik, partner zarządzająca Innogy Innovation Hub na kraje Europy Centralnej i Wschodniej i szefowa obszaru inwestycyjnego Smart & Connected.

Jej firma wierzy, że technologie przenikają z branży do branży i budynki mogą niedługo stać się podobne do autonomicznych samochodów. Będą się same zarządzały: odpowiednio do potrzeb oświetlały, oczyszczały powietrze, ogrzewały. Dlatego Innogy Innovation Hub inwestuje przede wszystkim w technologie, które mają w sobie komponent Digital Twin. „Cyfrowy bliźniak” dzięki sieci sensorów będzie potrafił ten prawdziwy budynek „czuć” i przenosić te informacje do modelu, który z kolei — będąc wyposażony w inteligencję — będzie mógł reagować i odpowiednio zarządzać prawdziwym budynkiem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu