Jak poinformowało we wtorek w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu, prywatyzacja ma zapewnić spółce-matce Grupy PKP - PKP SA - środki finansowe niezbędne do spłaty kredytów i wyemitowanych obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa. PKP SA zajmuje się obsługą historycznego długu PKP, szacowanego na ok. 5 mld zł. Przewoźnik ma natomiast uzyskać środki na dalszy rozwój.
CIR poinformował, że doradca prywatyzacyjny PKP Cargo, czyli konsorcjum
firm, którego liderem jest McKinsey&Company Poland, wskazał na możliwość
prywatyzacji przewoźnika w dwóch trybach: publicznym zaproszeniu do negocjacji
albo oferty publicznej akcji. "Preferowanym rozwiązaniem jest sprzedaż akcji
spółki inwestorowi strategicznemu, wyłonionemu w trybie negocjacji na podstawie
publicznego zaproszenia" - poinformował CIR.
Jak poinformował CIR, zdaniem doradcy prywatyzacyjnego, pakiet
zaoferowany inwestorowi powinien stanowić 50 proc. plus jedna akcja w kapitale
zakładowym przewoźnika z uwzględnieniem podwyższenia tego kapitału. "Planowane
jest podwyższenie kapitału zakładowego spółki Cargo poprzez emisje akcji i
objęcie ich przez spółkę PKP SA w zamian za aporty w postaci nieruchomości" -
poinformowano w komunikacie.
PKP Cargo to największy w Polsce i drugi w Unii Europejskiej - po
Deutsche Bahn - kolejowy przewoźnik towarowy. W ubiegłym roku spółka przewiozła
łącznie 119,4 mln ton ładunków, czyli o ponad 14 proc. więcej niż rok wcześniej.
Największy udział w przewozach PKP Cargo miał w 2010 r. węgiel kamienny, którego
spółka przewiozła 52,6 mln ton, 11,5 proc. więcej niż rok wcześniej, co stanowi
44 proc. wszystkich przewozów realizowanych przez spółkę. Pozostałe
najważniejsze grupy towarowe to: kamień, żwir i wapno (20,38 mln ton, 17,1 proc.
udziału), metale i wyroby (10 mln ton, 8,4 proc. udziału) oraz koks i węgiel
brunatny (7,97 mln ton, 6,7 proc. udziału).
Rok 2009 spółka zakończyła ze stratą ok. 0,5 mld zł, jednak już w
pierwszej połowie 2010 r. zanotowała zysk. Wstępne dane mówią, że w całym 2010
r. spółka odnotowała zysk na sprzedaży powyżej 50 mln zł, a zysk netto powyżej
30 mln zł.