Przedsiębiorca woli używać, niż mieć

opublikowano: 25-04-2018, 22:00

Wynajem długoterminowy, od lat najpopularniejsza forma finansowania firmowych aut, zyskał nowych zwolenników — ponad 15 proc.

Wiele wskazuje na to, że 2018 będzie kolejnym bardzo udanym dla rynku motoryzacyjnego rokiem w Polsce. Zdaniem ekspertów, poziom sprzedaży nowych samochodów w salonach może być jeszcze wyższy niż w zeszłym roku, który był pod tym względem najlepszy od 18 lat. Za rosnącą sprzedaż w salonach w I kwartale 2018 r., podobnie jak w poprzednich latach, odpowiadały głównie firmy, które według IBRM Samar były nabywcami blisko 65 proc. nowych aut osobowych.

Leasing z obsługą

Wśród sposobów finansowania służbowych aut najszybciej rosła popularność wynajmu długoterminowego, czyli leasingu operacyjnego z pełną lub częściową obsługą pojazdów. To właśnie w jego przypadku liczba kupowanych nowych samochodów osobowych zwiększała się najszybciej — o 26,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Dla porównania — łączna liczba nowych samochodów nabywanych przez przedsiębiorców z własnych pieniedzy, w kredycie oraz przy wykorzystaniu klasycznego leasingu finansowego (finansowanie wyłącznie pojazdów, bez ich obsługi) zwiększyła się w I kwartale 2018 r. o 10,3 proc. W przypadku samego leasingu finansowego, który jest największym konkurentem wynajmu długoterminowego, roczna dynamika była niemal identyczna — wyniosła 10,4 proc. Biorąc pod uwagę główny wskaźnik dynamiki rozwoju rynku wynajmu długoterminowego aut, a więc łączną liczbę samochodów w tzw. full service leasingu (FSL — jedna z dwóch usług zaliczanych do wynajmu długoterminowego, z pełną obsługą), branża na koniec I kwartału 2018 r. odnotowała wzrost na poziomie 15,1 proc. Tempo rozwoju rynku dynamicznie rośnie od kilku lat — w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku było wyższe o blisko 2 pkt. proc. niż w I kwartale 2017 r. i o ponad 6 pkt. proc. niż w analogicznym okresie 2016 r. Z ponad 163 tys. samochodów we flocie firm należących do Polskiego Związku Leasingu i Wynajmu Pojazdów (PZLWP — 20 firm reprezentujących 80 proc. rynku) 84,3 proc. pojazdów było finansowanych usługą FSL, a 15,7 proc. było w leasingu z serwisem (leasing operacyjny z częściową obsługą auta).

Diesli mniej, elektryki bez zmian

W I kwartale wśród aut PZWLP w wynajmie długoterminowym nadal spadał udział diesli. Samochody wyposażone w silniki wysokoprężne traciły kosztem benzynowych i hybryd — na koniec marca 2018 r. stanowiły 64,9 proc. floty, czyli o ponad 5 proc. mniej niż rok wcześniej. Udział aut na benzynę wyniósł 33,9 proc. (wzrost o 4,3 proc). Pojazdy z napędem eko osiągnęły próg 2 tys., a ich udział we flocie sięgnął 1,2 proc. Choć to wciąż mało, wzrost w ciągu roku był aż czterokrotny. Ekoauta to niemal wyłącznie hybrydy — ich liczba urosła z 416 do 1974. Samochodów elektrycznych było zaledwie 26, a od roku ich nie przybyło.

OKIEM EKSPERTA

Rynek z potencjałem

GRZEGORZ SZYMAŃSKI, prezes PZWLP, dyrektor generalny Aravala

Popularność wynajmu długoterminowego wśród polskich przedsiębiorców rośnie dynamicznie już od kilku lat, co dowodzi, że polski rynek jest jeszcze wciąż bardzo daleki od nasycenia tą usługą. Do niedawna wynajem długoterminowy był kojarzony przede wszystkim z dużymi międzynarodowymi korporacjami, a obecnie sięga po to rozwiązanie coraz większa liczba przedsiębiorców z sektora MSP. To jeden z głównych czynników stymulujących dużą i wciąż rosnącą dynamikę rozwoju branży. Do wzrostu przyczynia się również ważna zmiana w podejściu polskich przedsiębiorców do finansowania aut służbowych. Jeszcze kilkanaście lat temu firmy, podobnie jak użytkownicy prywatni, dążyły do posiadania samochodów, w związku z czym finansowały je przede wszystkim własnymi pieniędzmi lub kredytem. Obecnie około 2/3 aut jest finansowanych jedną z form leasingu.

OKIEM EKSPERTA

Efekty ustawy

SŁAWOMIR WONTRUCKI, członek zarządu PZWLP, prezes LeasePlan Polska

Obserwowany już od dłuższego czasu spadek udziału aut z silnikami wysokoprężnymi we flotach w wynajmie długoterminowym to przede wszystkim efekt ogólnorynkowych tendencji. Diesle we flotach będą w najbliższym czasie nadal zastępowane autami benzynowymi i ekologicznymi, choć dopóki będą produkowane, nie znikną z flotowego rynku, np. w segmencie aut dostawczych czy klasy premium. Na uwagę zasługuje rosnący szybko udział aut ekologicznych, choć nadal jest ich bardzo mało. Sytuację w segmencie samochodów elektrycznych, których nie przybywa, powinna poprawić ustawa o elektromobilności, która weszła w życie w pierwszym kwartale 2018 r.

OKIEM EKSPERTA

MSP bez hybryd

ROBERT POLAK, kierownik działu napraw mechanicznych w spółce Carefleet

przypadku pojazdów z napędem hybrydowym

W przez długi czas barierą nie do pokonania dla wielu przedsiębiorców była cena. Sytuacja powoli się zmienia. Firmy z branży CFM [car fleet management — red.] na coraz większą skalę finansują samochody hybrydowe w opcji wynajmu długoterminowego. Z naszego badania wynika jednak, że sektor MSP z dużym dystansem podchodzi do samochodów z napędami alternatywnymi. Aż 91,7 proc. ankietowanych przedsiębiorców deklaruje, że nie zamierza nabyć tego typu pojazdów w najbliższym czasie. Przedstawiciele mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw wymieniają służbowe samochody stosunkowo rzadko — niemal połowa użytkuje je od 5 do 10 lat. 22,2 proc. deklaruje, że zmienia firmowe pojazdy co 2-4 lata, a 10,9 proc. — że korzysta z nich dłużej niż 11 lat. Wszystko wskazuje więc na to, że hybrydowa rewolucja może ominąć polski sektor MSP. Być może rozwój infrastruktury ładującej, niższe ceny, a także coraz bardziej zaawansowane technologie sprawią, że mali przedsiębiorcy wybiorą w przyszłości auta elektryczne.

18,7 tys. Tyle nowych samochodów osobowych kupiła w I kwartale 2018 r. branża CFM. To 20,5 proc. wszystkich sprzedanych w tym okresie aut.

1,2 proc. Taki odsetek aut w wynajmie długoterminowym stanowią pojazdy z napędem alternatywnym. W liczbach bezwzględnych to 2 tys., w tym tylko 26 elektrycznych.

3,9 tys. O tyle, czyli o ponad 26 proc., wzrosły r/r zakupy samochodów na potrzeby wynajmu długoterminowego w I kwartale 2018 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Przedsiębiorca woli używać, niż mieć