Przedsiębiorcy bardziej zadowoleni

opublikowano: 19-03-2014, 00:00

Firmy coraz lepiej oceniają swoją sytuację, więcej płatności dostają na czas, będą inwestować i powiększać kadrę.

Wskaźnik BIG obrazujący poziom bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej sięgnął 19,32 proc., o 1,5 pkt proc więcej niż 3 miesiące temu. To oznacza, że rośnie on nieprzerwanie już od 12 miesięcy — wynika z najnowszego raportu BIG Info Monitor.

— Tak długi trend wzrostowy odnotowaliśmy po raz pierwszy od początku badania — zwraca uwagę Mariusz Hildebrand, prezes BIG Info Monitor.

Wskaźnik powstał w wyniku ankiety przeprowadzonej wśród przedstawicieli następujących sektorów: dostawcy usług masowych, dostawcy usług finansowych, branża turystyczna, budowlana, e-commerce oraz przedsiębiorcy (czyli MSP).

Łącznie wzięło w nim udział około 400 firm. W badaniu wybijają się dostawcy usług finansowych, która to grupa osiągnęła najwyższy w jego historii poziom wskaźnika (34,1 pkt). Nieźle wypada także branża budowlana, która spadek wskaźnika sprzed 3 miesięcy teraz odrobiła z nawiązką.

— Wydaje się, że zapowiedzi nowych inwestycji drogowych i rosnącej sprzedaży mieszkań można uznać za dobre przesłanki. Kłopoty w tej branży powoli się kończą — komentuje Mariusz Hildebrand.

Sytuacja poprawiła się także w przypadku grupy przedsiębiorców. Badanie pokazuje ponadto, że choć nieterminowe płatnościwciąż stanowią duże ograniczenie dla prowadzenia firm w Polsce, to zdolność kontrahentów do regulowania bieżących zobowiązań jest coraz lepsza.

Aż 65 proc. badanych przedsiębiorstw ocenia ją wysoko, najlepiej dostawcy usług finansowych (82 proc. uważa, że jest wysoka), a najgorzej dostawcy usług masowych (44 proc.).

Wzrosła także w ciągu ostatnich trzech miesięcy liczba firm, które otrzymują więcej niż 75 proc. płatności w terminie. Tutaj też najlepiej sytuację oceniają dostawcy usług finansowych, wśród których 84 proc. respondentów otrzymuje między 76 a 100 proc. płatności na czas.

Najwolniej płatności spływają do firm z branży budowlanej oraz przedsiębiorców, wśród których tylko 25 proc. dostaje 76 do 100 proc. płatności w terminie. Znacznie lepiej jest z poziomem przeterminowanych należności — tylko 16 proc. firm z sektora MSP czeka na ponad 100 tys. zł. Miniony rok największa grupa badanych oceniła jako ani dobry, ani zły (45 proc.). Dla 38 proc. był to dobry czas.

W bieżącym 32 proc. firm będzie zwiększać nakłady na inwestycje, po 23 proc. zwiększy poziom wynagrodzeń oraz wydatki na reklamę i marketing, a 13 proc. wyda więcej na badania i rozwój. Natomiast 16 proc. zadeklarowało zatrudnienie większej liczby osób. W minionym roku aż 40 proc. respondentów finansowała się kredytem.

Z tej formy finansowania najchętniej korzystali przedsiębiorcy (58 proc.). Tylko 33 proc. badanych firm nie korzystało z dodatkowego finansowania.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane