Prawie 70 przedstawicieli firm wzięło udział w I Konferencji Akademii Gazel Biznesu „Bezpieczeństwo obrotu — skuteczne strategie i techniki zarządzania należnościami”, która odbyła się 19 listopada w krakowskim hotelu Novotel Centrum. Oprócz „Pulsu Biznesu”, organizatorami spotkania byli Coface Intercredit Poland — wywiadownia gospodarcza i biuro windykacji należności, firma Handlowy-Heller, świadcząca usługi faktoringowe, oraz Hermes Serwis Ubezpieczeń Kredytowych.
Uczestnicy spotkania wysłuchali wykładów na temat sposobów zarządzania należnościami. Pozwalają one ograniczyć do minimum ryzyko związane z niewypłacalnością kontrahentów, a w efekcie — poprawić płynność finansową i zwiększyć rentowność przedsiębiorstwa.
— Weryfikacja wiarygodności kontrahentów poprzez wywiadownie gospodarcze stała się istotnym aspektem działalności wielu firm. Dostarczają one szczegółowych informacji na temat przedsiębiorstw, stanu ich finansów oraz historii działania — wyjaśnia Kamil Mikulski, menedżer z Coface Intercredit Poland.
W trakcie konferencji w Krakowie nie zabrakło też informacji o korzyściach, jakie może przynieść firmom faktoring.
— To dzięki niemu można uzyskać środki na rozwój spoza systemu bankowego. Pozostałe funkcje faktoringu, to także zarządzanie wierzytelnościami i ochrona przed ryzykiem — mówi Ryszard Lubliński, dyrektor handlowy firmy Handlowy-Heller.
Zarządzanie ryzykiem kredytu kupieckiego stało się tematem wykładu Michała Szumskiego, dyrektora ds. marketingu spółki Hermes Serwis Ubezpieczeń Kredytowych. O ograniczaniu ryzyka handlowego poprzez właściwe zawieranie umów i zabezpieczenie wierzytelności oraz o praktycznych aspektach procesu windykacji mówiła Małgorzata Milewska, prawnik, kierownik Biura Windykacji Coface Intercredit Poland. Natomiast o realizowaniu strategii zarządzania należnościami opowiedziały krakowskie spółki: Es-System oraz A. Bachleda Sport, należące do elitarnego grona Gazel Biznesu.
— W 2000 roku podjęliśmy wiele działań, by usprawnić proces odzyskiwania należności. Obecnie prowadzimy rejestr kwalifikowanych odbiorców, stosujemy także bonusy i rabaty dla najlepszych klientów. Działania te przyniosły wymierne efekty — zaznacza Bożena Ciupińska, przewodnicząca rady nadzorczej spółki Es-System.




