Przedsiębiorcy nie są skazani na siebie

Izabela Tadra
opublikowano: 24-06-2009, 00:00

Wiele instytucji i organizacji ułatwia eksport małym i średnim przedsiębiorstwom.

Wiele instytucji i organizacji ułatwia eksport małym i średnim przedsiębiorstwom.

Zarówno form wspierania przedsiębiorców handlujących z zagranicą, jak i instytucji oferujących tego typu pomoc jest wiele. Realizują ją instytucje rządowe i administracji lokalnej, jak i organizacje przedsiębiorców. Jest też sporo programów rządowych.

— Do najbardziej rozpowszechnionych form pomocy należą finansowe instrumenty wspierania eksportu, ubezpieczenia kredytów eksportowych, poręczenia i gwarancje udzielane w związku z realizacją przedsięwzięć eksportowych, refundacja części kosztów udziału w targach i wystawach handlowych, dofinansowanie misji wyjazdowych przedsiębiorców, organizacja lub współfinansowanie misji dla przedsiębiorców z zagranicy — wymienia Roman Przasnyski, główny analityk Gold Finance.

Przedsiębiorcy mogą korzystać z rad i pomocy Ministerstwa Gospodarki, wydziałów ekonomiczno-handlowych polskich ambasad i konsulatów, organizacji tzw. Domów Polskich lub Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Porad chętnie udzieli też KUKE, które oferuje komercyjne ubezpieczenia kredytów eksportowych, kontraktów, inwestycji bezpośrednich za granicą czy kosztów poszukiwania rynków zbytu.

— Bank Gospodarstwa Krajowego administruje rządowym programem wspierania eksportu DOKE, polegającym na udzielaniu z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów na finansowanie eksportu. Ale też niemal w każdym urzędzie miasta są komórki zajmujące się m.in. kontaktami z zagranicą, gdzie można uzyskać informacje o programach, funduszach, organizacjach i inicjatywach związanych z handlem zagranicznym lub innymi formami współpracy z zagranicą. Takie zadania realizują izby samorządowe przedsiębiorców, cechy rzemiosł, agencje rozwoju miast czy rozwoju regionalnego, fundusze poręczeń kredytowych, izby gospodarcze, izby przemysłowo-handlowe — mówi Roman Przasnyski.

— Przedsiębiorcy eksportujący towary czy usługi powinni opracować tzw. ogólne warunki sprzedaży (OWS), na które będą się powoływać w stosunku do swoich kontrahentów. Chronią one interesy eksportera, na przykład poprzez zmodyfikowanie odpowiedzialności z tytułu rękojmi lub ograniczenie jego odpowiedzialności odszkodowawczej — tłumaczy Mirosław Babiaczyk z kancelarii Babiaczyk, Skrocki i Wspólnicy

PAIZ: www.paiz.gov.pl

PARP: www.parp.gov.pl

KUKE: www.kuke.com.pl

Tradepoint: www.tpp.com.pl

HandelUE.pl: www.handelue.pl

Izabela Tadra

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Izabela Tadra

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu