Przedsiębiorcy ograniczają inwestycje

opublikowano: 09-09-2019, 22:00

Małe i średnie firmy boją się pogorszenia sytuacji gospodarczej. Większość z nich nie zamierza wydawać pieniędzy na rozwój.

Pogarszają się nastroje przedsiębiorców — wynika z indeksu nastrojów przedsiębiorców „Busometr” na drugie półrocze 2019. Jest to badanie przeprowadzone przez firmę Maison&Partners na zlecenie Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) na próbie ponad 600 spółek z sektora MŚP. Obecnie indeks wynosi tylko 48,8 pkt. W poprzednim półroczu był na poziomie 56,6 pkt. Na jego wartość mają wpływ trzy komponenty: koniunkturygospodarczej, rynku pracy (płace i zatrudnienie) oraz inwestycji. Jeśli chodzi o sytuację gospodarczą w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, najmniej obaw wykazują firmy z sektora produkcyjnego i handlowego, w których wysokość wskaźnika wyniosła odpowiednio 57,1 pkt oraz 50,7 pkt. Najwięcej pesymizmu mają natomiast usługodawcy (45,8 pkt). Generalnie obecnie 31 proc. badanych firm spodziewa się pogorszenia sytuacji gospodarczej, a 42 proc. zakłada, że nie będzie istotnych zmian w tym zakresie. Tylko 27 proc. liczy na poprawę.

— Oczekiwanie, że koniunktura gospodarcza pogorszy się, jest naturalne po okresie boomu, zwłaszcza że nastroje u naszych zachodnich sąsiadów są coraz gorsze. Nadal jednak aż 69 proc. przedsiębiorców twierdzi, że sytuacja gospodarcze nie zmieni się istotnie albo wręcz się poprawi. Trudno zatem mówić o wyjątkowo minorowych nastrojach — komentuje Cezary Kaźmierczak, prezes ZPP.

Ankietowane firmy mają więcej optymizmu, jeśli chodzi o rynek pracy. W tym przypadku wartość indeksu sięgnęła 57,1 pkt. Natomiast barometr płacowy wyniósł 58 pkt. Przy czym 25 proc. przedsiębiorców deklaruje podwyżki wynagrodzeń, a zwiększać zatrudnienie zamierza 22 proc. ankietowanych firm.

Najgorzej jest w inwestycjach. Wartość busometru w przypadku tego komponentu wyniosła zaledwie 35,4 pkt i jest najniższa w historii badania, które jest prowadzone od 2011 r. Pół roku wcześniej był on niemal o 10 pkt wyższy. Inwestycje w ciągu najbliższych sześciu miesięcy planuje 43 proc. małych i średnich firm, natomiast 57 proc. nie ma takich zamiarów. Najbardziej optymistycznie nastawione do działań w tym zakresie są małe przedsiębiorstwa i spółki działające w obrębie sektora produkcyjnego. Zdecydowanie mniej skore do podejmowania planów inwestycyjnych są mikrofirmy.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane