Przedsiębiorcy poproszą prezydenta o promocję

Małgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 09-09-2011, 00:00

Eksperci zaapelują

60 podmiotów działa bez ładu i składu. Czas to zmienić

Eksperci zaapelują

do głowy państwa o ustawę

tworzącą wyspecjalizowaną

agencję. Powołają się

na "Puls Biznesu".

W połowie sierpnia informowaliśmy, że Polska nie weźmie udziału w EXPO w Korei Południowej, bo rządowi nie udało się zebrać na ten projekt 12,8 mln zł.

— To kolejny dowód na to, że Polska potrzebuje systemu promocji gospodarczej. Po tym artykule postanowiliśmy ponownie poprosić prezydenta Bronisława Komorowskiego o inicjatywę ustawodawczą. Dotychczas nie udało się powołać agencji promocji gospodarczej, bo Ministerstwa Gospodarki i Spraw Zagranicznych nie potrafiły porozumieć się co do kompetencji. Dlatego ustawę powinien przygotować prezydent —mówi Katarzyna Urbańska z PKPP Lewiatan.

Organizacja, wraz z innymi instytucjami zrzeszającymi przedsiębiorców, wchodzi w skład zespołu doradczego prezydenta ds. promocji polskiej gospodarki. Eksperci chcą wystosować do Bronisława Komorowskiego list, w którym ponowią apel. Jego wstępna wersja jest już gotowa. Jako przykład chaosu i marnotrawstwa finansowego przedsiębiorcy podają brak pieniędzy na EXPO w 2012 r. i powołują się na artykuł w "PB".

Jak to widzą

Eksperci uważają, że potrzebujemy strategii i systemu promocji, za którą będzie odpowiadać rządowa agenda. Należy w nią przekształcić Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Do jej zadań należy dodać promocję eksportu, promowanie wizerunku polskiej gospodarki za granicą i promowanie polskich inwestycji za granicą. Agencja powinna podlegać ministrowi gospodarki i być jedynym operacyjnym gestorem systemu promocji gospodarczej. Oznacza to, że przejmie pieniądze z budżetu i pracowników odpowiedzialnych za promocję eksportu i inwestycji zagranicznych, w tym część personelu obecnych wydziałów promocji handlu i inwestycji, które mogłyby się stać jej oddziałami zagranicznymi. Zdaniem przedsiębiorców, agencja powinna mieć prawo do wypracowywania przychodów własnych z działalności, którą będzie prowadzić.

W lutym tego roku Koalicja Pro Polska, w której działa PKPP Lewiatan, przesłała do Kancelarii Prezydenta projekt ustawy o systemie promocji gospodarczej, który forsuje od lat. Miały się odbyć dwie debaty prezydenckie związane z promocją gospodarczą Polski: w maju i we wrześniu. Niestety spadły z agendy.

Jak to robią

Koncepcję programu promocji gospodarki polskiej przygotowała na zlecenie Ministerstwa Gospodarki (MG) firma Ageron Polska. Oparła ją na badaniach przeprowadzonych wśród 10 tys. przedsiębiorców z dziewięciu krajów. Program opiera się na 15 kluczowych branżach. MG przeznaczyło na ich promocję 198 mln zł i liczy, że w ciągu kilku lat przynajmniej część produktów z tych branż stanie się flagowymi markami, które będą pozytywnie kojarzone z Polską. Resort gospodarki wspiera też udział polskich firm w targach — w latach 2007-13 przeznaczy na ten cel 167 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu