CSR (Corporate Social Responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu) znajduje nad Wisłą coraz więcej zwolenników. Polscy przedsiębiorcy mają coraz więcej wiedzy na temat tego obszaru. Co za tym idzie, z roku na rok rośnie liczba firm, które dobrowolnie wprowadzają do podstawowej działalności programy przynoszące korzyści m.in. dla środowiska,regionu i pracowników.
Coraz częściej CSR staje się też elementem strategii firmy — wynika z najnowszego raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2014. Dobre praktyki”. Badanie po raz 13. przeprowadziło Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB).
Wzrost o 70 proc.
W poprzednim raporcie o przedsięwzięciach CSR nad Wisłą znalazły się 403 praktyki. Tym razem jest ich aż 684, co oznacza wzrost o prawie 70 proc. Warto podkreślić, że praktycznie co trzecie działanie (łącznie jest ich 264) to praktyka długoletnia.
— Ten wynik cieszy, bo oznacza, że coraz więcej firm widzi korzyści z działań CSR w perspektywie długoletniej — mówi Mirella Panek-Owsiańska, prezeska FOB.
Nowe działania
Obok praktyk zgłaszanych do poprzednich edycji raport zawiera też 420 nowych, niepublikowanych wcześniej działań CSR. Są one realizowane przez 124 przedsiębiorców, w tym 31 mikro-, małe i średnie firmy. Wszystkie praktyki zostały podzielone na siedem obszarów: ład organizacyjny, prawa człowieka, działania z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie oraz zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. Jakich działań CSR było najwięcej wśród polskich przedsiębiorców?
Tak jak w poprzednich latach, tak i tym razem pod tym względem bezkonkurencyjna okazała się kategoria „zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej”. W ubiegłorocznym raporcie w tej grupie znalazło się 170 inicjatyw, natomiast tym razem — aż 187.
Dominują projekty charytatywne, ale też wyraźnie wzrasta liczba działań ukierunkowanychna rozwój przedsiębiorczości (pomoc dla start-upów, np. poprzez inkubatory przedsiębiorczości). Drugim najliczniejszym obszarem są „praktyki z zakresu pracy” (84 działania). Pracodawcy w tej sferze dbają m.in. o prorodzinne rozwiązania, które ułatwiają godzenie życia zawodowego z rolą rodzica.
Zdaniem organizatorów raportu, do znacznego wzrostu zainteresowania takimi inicjatywami mógł się przyczynić stale obecny w mediach temat wyzwań demograficznych. W wielu obszarach widocznym trendem są prowadzone przez firmy działania edukacyjne. Przedsiębiorcy widzą dużą wartość w podnoszeniu świadomości ekologicznej.
Szkolenia z CSR
Często konsumenci są edukowani w zagadnieniach specyficznych dla branży, którą reprezentuje dana firma (np. edukacja finansowa, dotycząca praw autorskich czy energii). Firmy szkolą partnerów biznesowych z wiedzy o CSR, bo stawiają na współpracę z tymi, którzy podzielają ich wartości i sposób działania. © Ⓟ