Przedsiębiorcy przekonują się do CSR

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2015-04-01 00:00

Rośnie liczba polskich firm, które wprowadzają do swojej strategii działania społecznie odpowiedzialne.

CSR (Corporate Social Responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu) znajduje nad Wisłą coraz więcej zwolenników. Polscy przedsiębiorcy mają coraz więcej wiedzy na temat tego obszaru. Co za tym idzie, z roku na rok rośnie liczba firm, które dobrowolnie wprowadzają do podstawowej działalności programy przynoszące korzyści m.in. dla środowiska,regionu i pracowników.

Coraz częściej CSR staje się też elementem strategii firmy — wynika z najnowszego raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2014. Dobre praktyki”. Badanie po raz 13. przeprowadziło Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB).

Wzrost o 70 proc.

W poprzednim raporcie o przedsięwzięciach CSR nad Wisłą znalazły się 403 praktyki. Tym razem jest ich aż 684, co oznacza wzrost o prawie 70 proc. Warto podkreślić, że praktycznie co trzecie działanie (łącznie jest ich 264) to praktyka długoletnia.

— Ten wynik cieszy, bo oznacza, że coraz więcej firm widzi korzyści z działań CSR w perspektywie długoletniej — mówi Mirella Panek-Owsiańska, prezeska FOB.

Nowe działania

Obok praktyk zgłaszanych do poprzednich edycji raport zawiera też 420 nowych, niepublikowanych wcześniej działań CSR. Są one realizowane przez 124 przedsiębiorców, w tym 31 mikro-, małe i średnie firmy. Wszystkie praktyki zostały podzielone na siedem obszarów: ład organizacyjny, prawa człowieka, działania z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie oraz zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. Jakich działań CSR było najwięcej wśród polskich przedsiębiorców?

Tak jak w poprzednich latach, tak i tym razem pod tym względem bezkonkurencyjna okazała się kategoria „zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej”. W ubiegłorocznym raporcie w tej grupie znalazło się 170 inicjatyw, natomiast tym razem — aż 187.

Dominują projekty charytatywne, ale też wyraźnie wzrasta liczba działań ukierunkowanychna rozwój przedsiębiorczości (pomoc dla start-upów, np. poprzez inkubatory przedsiębiorczości). Drugim najliczniejszym obszarem są „praktyki z zakresu pracy” (84 działania). Pracodawcy w tej sferze dbają m.in. o prorodzinne rozwiązania, które ułatwiają godzenie życia zawodowego z rolą rodzica.

Zdaniem organizatorów raportu, do znacznego wzrostu zainteresowania takimi inicjatywami mógł się przyczynić stale obecny w mediach temat wyzwań demograficznych. W wielu obszarach widocznym trendem są prowadzone przez firmy działania edukacyjne. Przedsiębiorcy widzą dużą wartość w podnoszeniu świadomości ekologicznej.

Szkolenia z CSR

Często konsumenci są edukowani w zagadnieniach specyficznych dla branży, którą reprezentuje dana firma (np. edukacja finansowa, dotycząca praw autorskich czy energii). Firmy szkolą partnerów biznesowych z wiedzy o CSR, bo stawiają na współpracę z tymi, którzy podzielają ich wartości i sposób działania. © Ⓟ