Przemysł motoryzacyjny odrabia straty

opublikowano: 23-12-2020, 00:00

Trzeci kwartał 2020 r. był lepszy dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego niż zeszłoroczny. Branża jednak cały czas jest pod kreską.

W ciągu trzech kwartałów 2020 r. produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów) wyniosła 98,72 mld zł. To o 20,4 proc. mniej niż rok temu. Spadek ten byłby znacznie większy, gdyby nie stosunkowo niezły trzeci kwartał. Po półroczu spadek rok do roku wynosił aż 30,1 proc.

- Było to związane z ograniczeniem produkcji pojazdów i komponentów w Europie [ od połowy marca do połowy czerwca 2020 r.- przyp. red.] . W trzecim kwartale branża motoryzacyjna mocno się ożywiła. W tym okresie produkcja sprzedana była większa od tej przed rokiem o ok. 5 proc. - mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.

W grupie średnich i dużych firm produkcyjnych (zatrudnienie pow. 49 osób) produkcja sprzedana w okresie trzech miesięcy 2020 r. osiągnęła 93,85 mld zł, o 21,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Większość przychodów wypracowali producenci części i akcesoriów. Tego typu firmy w analizowanym okresie osiągnęły produkcję sprzedaną na poziomie 54,56 mld zł (spadek o 21 proc.). Sprzedaż dwóch pozostałych grup wyniosła odpowiednio: producenci pojazdów i silników - 35,81 mld zł (mniej o 21,4 proc.), producenci przyczep i naczep - 3,48 mld zł (spadek o 16,3 proc.).

Wraz ze spadkiem produkcji spadło również zatrudnienie. Na koniec września 2020 r. dla motoryzacji pracowało nieco ponad 200 tys. osób.

- Również i tu tendencja spadkowa została w znacznym stopniu wyhamowana w trzecim kwartale. O ile w drugim kwartale nastąpił spadek o 7,6 tys. w stosunku do poprzedniego kwartału, to w trzecim kwartale ubyło już tylko 1,2 tys.pracowników. W związku z dużymi potrzebami zakłady motoryzacyjne znów silnie posiłkują się pracownikami tymczasowymi, z których zrezygnowano w w okresie wiosennych przestojów - opowiada Rafał Orłowski.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W grupie średnich i dużych przedsiębiorstw przeciętne zatrudnienie wyniosło po trzech kwartałach 188,8 tys. wobec 199,7 tys. rok wcześniej. W tej grupie główną siłą napędową niezmiennie pozostają producenci części i akcesoriów, u których na koniec analizowanego okresu przeciętne zatrudnienie wyniosło143,3 tys.

- Przyczynili się do tego producenci jednostek napędowych, którzy prowadzili nowe rekrutacje w tym roku. W trzecim kwartale u producentów pojazdów i silników było 34,7 tys. miejsc pracy, o 500 więcej niż rok temu - podkreśla Rafał Orłowski,

U producentów przyczep i naczep nastąpił spadek liczby miejsc pracy z 11,5 tys,. rok temu do 10,8 tys. obecnie.

W analizowanym okresie o ponad 4 mld EUR spadła wartość eksportu naszego przemysłu motoryzacyjnego. Po trzech kwartałach 2020 r. to jedynie 16 mld EUR.

- Podobnie jak w przypadku miejsc pracy, również w eksporcie w samym trzecim kwartale nastąpiła zdecydowana poprawa . Zarówno w lipcu, sierpniu oraz we wrześniu wartość eksportu była wyższa niż przed rokiem. Łącznie w całym trzecim kwartale na rynki zagraniczne trafiły produkty przemysłu motoryzacyjnego o wartości 6,61 mld EUR. To 3,8 proc. więc niż rok wcześniej - mówi Rafał Orłowski.

Najważniejszym odbiorcą produktów naszego przemysłu motoryzacyjnego pozostają Niemcy. Na tamtejszy rynek trafiło w analizowanym okresie ponad 32 proc. całego eksportu. Wartość eksportu do tego kraju zmalała jednak w stosunku do zeszłego roku o ponad 5,5 mld EUR ( 13,4 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane