Przepisy powstały za póź no

Dorota Kaczyńska
opublikowano: 2005-01-03 00:00

Realizacja Sektorowego Programu Operacyjnego — Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL) wystartowała z oporami, bo nie wszystkie przepisy wydano na czas.

Zgodnie z przyjętym systemem realizacji SPO RZL, wojewódzki urząd pracy (WUP) przedkłada projekt własny — wynikający z projektów złożonych przez powiatowe urzędy pracy (PUP) — do zaopiniowania komitetowi sterującemu. Po zatwierdzeniu WUP podpisuje porozumienia na realizację projektów z poszczególnymi PUP. W trakcie ich realizacji wszystkie powiatowe urzędy muszą składać sprawozdania i rozliczać projekty.

— Skutkiem są utrudnienia w terminowym przekazywaniu sprawozdań i dokumentów rozliczających projekt. Wniosek płatniczy WUP jest bowiem przekazywany w celu jego zatwierdzenia do instytucji pośredniczącej w ministerstwie gospodarki wraz z dokumentami finansowymi, potwierdzającymi poniesione wydatki w poszczególnych powiatowych urzędach pracy — wyjaśnia Paweł Chorąży, dyrektor Departamentu Zarządzania EFS w Ministerstwie Gospodarki i Pracy.

Zabrakło także aktów wykonawczych do nowo uchwalonych ustaw regulujących zasady realizacji programu, szczególnie zaś rozporządzeń do ustawy o Narodowym Planie Rozwoju i ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

— Pierwsze projekty realizowane przez wojewódzkie urzędy pracy w porozumieniu z ich powiatowymi odpowiednikami były zatwierdzone już 31 marca 2004 r., natomiast ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy weszła w życie 1 czerwca 2004 r., a akty wykonawcze do niej w kolejnych miesiącach, co także miało wpływ na terminy rozpoczęcia realizacji poszczególnych form wsparcia. Istotne było także dostosowywanie do standardów unijnych przepisów o pomocy publicznej, związanej z subsydiowaniem zatrudnienia. Wielu przedsiębiorców zniechęcał wymóg utrzymania subsydiowanego miejsca pracy przez 24 miesiące — mówi Paweł Chorąży.

Przeciągały się także prace nad rozporządzeniami do ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, określającymi wzory wniosku i umowy o dofinansowanie projektu oraz sprawozdań i wniosku o płatność. Na tym niestety nie koniec. Opóźnienie wydania rozporządzenia w sprawie przekazania i zwrotu środków na prefinansowanie SPO RZL umożliwiło ubieganie się o pieniądze w ramach pożyczki na prefinansowanie działań i projektów dopiero w IV kwartale 2004 r.

Ponadto, wejście w życie ustaw o priorytetowym znaczeniu dla realizacji SPO RZL w trakcie wykonywania programu skutkowało trudnościami we właściwej interpretacji i stosowaniu tych ustaw.