Przesyłki muszą być praktyczne
Poczta Polska niechętnie udziela rabatów
NARZUCONE PRZEPISY: Najważniejsze, by firmy projektujące przesyłkę znały przepisy narzucone przez Pocztę Polską. Ostatnio zlecono nam wysłanie ulotek zaprojektowanych za granicą. Niestety ze względu na ich niezgodny z przepisami wygląd nie mogliśmy tego zrobić — mówi Marek Sobczyński, dyrektor działu realizacji w Marketing House. fot. Małgorzata Pstrągowska
Mailing napotyka w Polsce trudności. Uciążliwy bywa monopol Poczty Polskiej oraz obowiązki, jakie narzuciła ustawa o ochronie danych osobowych. Mimo to liczba podmiotów organizujących kampanie mailingowe wciąż rośnie.
Na Zachodzie 20-30 proc. budżetów reklamowych przeznacza się na marketing bezpośredni. W Polsce nadal jest to zaledwie 3-4 proc., ale wartość ta z roku na rok rośnie.
— Klienci widząc konkretne efekty kampanii szybko przekonują się do tej formy reklamy. Zdają sobie sprawę z tego, że w ten sposób docierają do osób, które rzeczywiście są zainteresowane ich ofertą — tłumaczy Monika Markowska z Direct Communication.
Twierdzi, że są branże, które korzystają prawie wyłącznie z tego narzędzia marketingowego, np. farmacja. Na Zachodzie spore pieniądze na mailing wydają hipermarkety i telekomunikacja. W Polsce nadal ta forma marketingu okazuje się najbardziej skuteczna w kampaniach kierowanych do biznesu. Osoby prywatne do przesyłek reklamowych podchodzą mniej entuzjastycznie, choć nie dostają ich aż tyle co ludzie na Zachodzie.
— Prywatni odbiorcy reagują na mailing nie najgorzej, bo jeszcze nie są zasypywani zbyt dużą ilością ulotek i listów reklamowych. Jednak z czasem, gdy w skrzynkach i pod drzwiami będzie lądowało więcej materiałów reklamowych trzeba będzie organizować bardziej oryginalne kampanie — uważa Dorota Puk z Present Service.
Wielu graczy
Firmy chcące przeprowadzić mailing mają w czym wybierać. Podmiotów projektujących przesyłki i zajmujących się ich rozsyłaniem jest bardzo dużo.
— Organizację kampanii mailingowych ma w portfelu swoich usług prawie każda szanująca się agencja reklamowa — mówi Marek Sobczyński, dyrektor działu realizacji w Marketing House.
Problem polega na tym, że firm, które potrafią profesjonalnie przygotować i rozesłać przesyłki, jest zaledwie kilka. Większość działających na rynku stanowią bardzo małe podmioty.
W czołówce jest Poczta Polska. Jako jedyna ma dostęp do skrzynek, niezbędnych przy mailingu adresowym. Inne podmioty muszą korzystać z jej usług.
— Współpraca z tą instytucją nie jest prosta. Nie wychodzi ona naprzeciw firmom, na których zarabia najwięcej. Za masowe przesyłki trudno otrzymać nawet niewielkie rabaty — twierdzi pracownica jednej z firm mailingowych.
Trudne zadanie
— Przygotowując mailing trzeba przede wszystkim wziąć pod uwagę względy praktyczne. Po pierwsze kampania musi się opłacać. Dlatego nie należy przesadzać z wagą ulotek — wyjaśnia Marek Sobczyński.
Jego zdaniem, drobne zmiany, nie pogarszające jakości mailingu, mogą obniżyć koszty, np. wprowadzenie lżejszego papieru.
— Czasami agencje projektujące zewnętrzny wygląd przesyłki przesadzają z kreacją i nie uwzględniając względów praktycznych tworzą efektowne, choć ciężkie listy reklamowe. Później okazuje się, że ich wysłanie kosztowałoby krocie — mówi Dorota Puk.
— Planując przesyłkę, należy również wziąć pod uwagę przepisy Poczty Polskiej, określające jak powinny być rozplanowane napisy na kopercie — tłumaczy Marek Sobczyński.
Według Moniki Markowskiej, firmy zajmujące się mailingiem muszą mieć na względzie obowiązki narzucane im przez ustawę o ochronie danych osobowych.
— Bazy danych muszą być zarejestrowane i w odpowiednich warunkach przechowywane. Zaraz po wprowadzeniu przepisów, osoby, które były zaniepokojone tym, że ich dane są przechowywane w jakiśch bazach, negatywnie reagowały na przychodzące do nich przesyłki. Na szczęście ta histeria powoli mija — wyjaśnia Monika Markowska.