Przetarg na terminal zbożowy wyrzucony do kosza

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2024-04-29 15:23

Port Gdynia skasował postępowanie dotyczące wyłonienia dzierżawcy hubu produktów rolniczych. Firmy szykują oferty na zarządzanie terminalem w Gdańsku.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • które firmy były zwycięzcami unieważnionego postępowania
  • dlaczego resort infrastruktury nie chciał podpisać z nimi umowy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Zarząd Morskiego Portu Gdynia unieważnił przetarg na dzierżawę terminala zbożowego. Najkorzystniejszą ofertę na zarządzanie nim przez 30 lat złożyło konsorcjum związane z międzynarodowymi grupami Viterra i Copenhagen Merchants. Rolnicy i firmy logistyczne obawiali się jednak, że globalni gracze handlowi będą dyktować im ceny oraz warunki obrotu i przeładunków towarów agro. Dlatego też przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury już miesiąc temu zapowiedzieli, że nie zgodzą się na dzierżawę przez zwycięskie konsorcjum.

Politycy i rolnicy chcieli, by dzierżawcą została Krajowa Grupa Spożywcza (KGS). Z informacji PB wynika, że próbowała porozumieć się w sprawie wejścia kapitałowego do firm operatorskich innych konsorcjów startujących w przetargu. Udało jej się uzgodnić zasady współpracy z podmiotami z konsorcjum Speed, którego oferta była na trzecim miejscu. Kluczowe jednak było porozumienie się także z firmami pod egidą firmy Mondry, obecnie tymczasowo dzierżawiącej gdyński hub. Pierre Pages, prezes Mondry, mówił jednak niedawno PB, że nie rozmawia z KGS o współpracy. W tej sytuacji trudno dziwić się unieważnieniu postępowania.

Na razie trudno prognozować, kiedy zostanie ogłoszony nowy przetarg i wyłoniony długoterminowy dzierżawca gdyńskiego hubu. Branżowe podmioty skupiają się więc na ogłoszonym na początku tego roku postępowaniu na terminal agro w Gdańsku. Termin składania ofert upływa 22 maja.