PSA rozczarował wynikami

Agnieszka Morawiecka
13-02-2003, 00:00

PSA Peugeot Citroen, drugi w Europie producent samochodów, zrealizował założenia na 2002 r. — poinformował koncern. Jednak obserwatorzy rynku nie kryją rozczarowania zyskiem netto spółki, który wyniósł niespełna 1,7 mld EUR.

Francuscy inwestorzy mają powody do niezadowolenia. Wyniki za 2002 r. PSA Peugeot Citroen, francuskiego producenta samochodów, rozczarowały także analityków. Jednak zarząd PSA jest zadowolony, bo — jak twierdzi — udało mu się zrealizować plany na 2002r.

Optymizmem nie napawa analityków przede wszystkim zysk spółki. W 2002 r. grupa wypracowała wynik netto wysokości 1,69 mld EUR (6,9 mld zł) — prawie tyle samo, co rok wcześniej. Koncern musiał utworzyć rezerwy z powodu znacznych kosztów, jakie poniósł przy okazji redukcji zatrudnienia przez wysyłanie pracowników na wcześniejszą emeryturę. Z kolei największy na rynku francuskim rywal PSA — Renault — zanotował na koniec 2002 r. rekordowy wynik netto 1,95 mld EUR (7,9 mld zł). Zysk operacyjny PSA wzrósł do 2,91 mld EUR (11,9 mld zł) z 2,65 mld EUR (10,8 mld zł) w 2001 r., mieszcząc się w górnej granicy przewidywań analityków. Jednak nawet plany zwiększenia w tym roku zysku operacyjnego do 3-3,1 mld EUR (12,3-12,7 mld zł), głównie poprzez cięcie kosztów, nie pocieszyły obserwatorów.

Drugiemu pod względem wielkości producentowi samochodów w Europie udało się jednak osiągnąć marżę operacyjną na poziomie 5 proc. W tym roku koncern chce ją utrzymać lub nieznacznie zwiększyć, choć ostrzega, że to założenie będzie trudno zrealizować. Renault ogłosił dwa dni temu, że jego marże pozostaną w tym roku na nie zmienionym poziomie. Cieszyć mogą wyniki sprzedaży PSA. Francuska grupa w 2002 r. po raz kolejny pobiła rekord, znajdując nabywców na 3,27 mld samochodów. Przychody ze sprzedaży to 54,44 mld EUR (223,2 mld zł) w porównaniu z 51,66 mld EUR (211,8 mld zł), jakie spółka zanotowała rok wcześniej. W tym roku koncern zamierza sprzedać na całym świecie co najmniej 3,35 mln aut — mimo że koniunktura na rynku nadal jest kiepska, a główni konkurenci — Renault czy Volkswagen — wypuszczają nowe modele, które mogą stać się przebojami na rynku motoryzacyjnym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Morawiecka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Świat / PSA rozczarował wynikami