Publiczna elektryfikacja

Komunikacja miejska stoi u progu rewolucji, a przynajmniej tak twierdzą analitycy z Bloomberg New Energy Finance.

Rozwój elektromobilności jest jednym z najważniejszych tendencji w sektorach aut osobowych i autobusów miejskich. Liczba pojazdów niskoemisyjnych w transporcie publicznym dynamicznie wzrasta na całym świecie. Łączna liczba autobusów miejskich w 2017 r. wyniosła 3 mln, z czego 385 tys. było napędzanych silnikami elektrycznymi. Największy rynek autobusów elektrycznych to Chiny, po których w 2017 r. poruszało się 99 proc. światowej floty autobusów na prąd. Chiński rząd chce stworzyć marki, które z powodzeniem będą konkurowały na światowych rynkach. W 2016 r. wyprodukowano w Chinach 116 tys. autobusów elektrycznych. Tamtejsi producenci muszą jednak mierzyć się z coraz silniejszą konkurencją z Europy i USA, reprezentowaną przez marki: Solaris, Volvo, Optare, Proterra, Yutong, New Flyer.

Drugi pod względem wielkości rynek autobusów elektrycznych to Europa. W 2017 r. po jej drogach poruszało się 2,1 tys. zelektryfikowanych autobusów, w tym 1560 całkowicie elektrycznych. Udział e-busów w 2017 r. w ogólnej liczbie tego typu pojazdów wyniósł 1,6 proc. Największy rynek w Europie to Wielka Brytania. Trzeci pod względem wielkości rynek autobusów elektrycznych na świecie to USA (360 autobusów elektrycznych w 2017 r.).

Rozwój elektromobilności w transporcie publicznym nie omija Polski. Wiele miast kupiło lub zadeklarowało zakup autobusów napędzanych energią elektryczną. Jak wynika z raportu PSPA i IGKM „Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej”, w dużych miastach jest eksploatowanych lub w najbliższym czasie zostanie włączonych do eksploatacji około 190 autobusów elektrycznych, co stanowi mniej więcej 1,5 proc. zarejestrowanych w Polsce autobusów komunikacji miejskiej.

385 tys. Tyle autobusów elektrycznych porusza się po ulicach miast na świecie. 99 proc. — po ulicach miast chińskich.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Publiczna elektryfikacja