PŻM zbuduje sześć statków w Chinach

Bogdan Tychowski
opublikowano: 2002-12-10 00:00

Polska Żegluga Morska podpisała z chińską stocznią Xingang list intencyjny w sprawie budowy 4-6 statków. Pozostałe 14 ma zamówić w Polsce. Łączny koszt inwestycji PŻM wyniesie około 1,5 mld USD (6 mld zł).

List intencyjny dotyczy budowy czterech (z opcją do sześciu) masowców o nośności po 38 tys. ton każdy. 20 proc. kosztów zostanie pokrytych ze sprzedaży 20 przestarzałych jednostek za blisko 20 mln USD.

Pieniądze bę?ą pochodzić także z zysku osiąganego w ostatnich dwóch latach przez PŻM. W skali roku wynosi on około 10 mln zł.

— O wyborze stoczni chińskiej zadecydowały głównie ceny. Są one niższe od tych oferowanych przez stocznie polskie. Różnica w cenie sięga 4 mln USD na statku — mówi Krzysztof Gogol, doradca dyrektora generalnego PŻM.

PŻM nie jest jedynym polskim armatorem, który zamawia statki w Chinach. Cztery drobnicowce zamówił gdyński armator Chipolbrok w stoczni Shanghaj Shipyard. Dwa pierwsze odbierze w przyszłym roku.

Xingang jest jedną z 10 stoczni należących do grupy China Shipbuilding Industry Corp. Państwo zainwestowało w ich rozwój 1,3 mld USD. Dzięki temu do 2005 r. mają one podwoić produkcję.

Masowce, które mają być zbudowane w Chinach są częścią programu inwestycyjnego PŻM. Zakłada on wybudowanie 20 statków. Armator zamierza wydać na ten cel około 1,5 mld USD (6 mld zł).

Wiele wskazuje na to, że nic już nie zmieni zamówienia na wykonanie sześciu z nich w Chinach. Jednak 14 jednostek może powstać w polskich stoczniach, jeśli staną się one konkurencyjne cenowo. By tak się stało, rząd musi jednak spełnić kilka warunków.

— Uruchomiona została cała procedura legislacyjna, która ma pomóc polskim armatorom zwiększyć ich konkurencyjność. Na całym świecie to właśnie oni dostają gwarancje rządowe i z pieniędzmi przychodzą do stoczni — uważa Marek Szymoński, wiceminister infrastruktury.

Niebawem pod obrady Sejmu trafią projekty ustaw o podatku tonażowym, zerowej stawce VAT na statki budowane w Polsce dla polskich armatorów, zwolnieniu z podatku dochodowego w przypadku sprzedaży statku, gdy uzyskane środki zostaną przeznaczone na remonty lub budowę nowej jednostki. Nowe uregulowania mają wejść w życie od stycznia 2004 r.