Qemetica Cargo wchodzi w nowe obszary działalności

Partnerem publikacji jest Qemetica Cargo
opublikowano: 2024-12-15 20:00

Spółka z z Inowrocławia odważnie sięga po nowe segmenty przewozów towarowych, w tym paliw, gazu, węgla, kamienia, rudy żelaza, a nawet materiałów niebezpiecznych. Ale zamierza też zaoferować nowe usługi.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Qemetica Cargo (dawniej Ciech Cargo), to kolejowy przewoźnik towarowy z chemicznej grupy Qemetica, której właścicielem jest Sebastian Kulczyk. Przewoźnik, oprócz obsługi klientów wewnątrz organizacji, w coraz większym stopniu koncentruje się na przewozach i usługach na rynku zewnętrznym. Wszystkie przewozy realizowane są na podstawie własnej licencji.

Trudny rynek przewozów kolejowych

Spółka, wożąc towary do zakładów grupy, pozyskuje również ładunki od innych klientów, dzięki czemu łatwiej jest zoptymalizować proces przewozowy. - Naszym celem jest uzyskanie jak największej synergii pomiędzy przewozami dla Grupy Qemetica i rynku zewnętrznego, co w trudnych czasach ma bardzo duże znaczenie dla rentowności przewozów – mówi Andrzej Pawłowski, prezes Qemetica Cargo.

Zdaniem Andrzeja Pawłowskiego, ostatnie lata są bardzo trudne dla kolei towarowej w Polsce. Tylko w latach 2022-24 z rynku ubyło ponad 20 mln ton ładunków, w tym około 15 mln ton węgla. Nieunikniony jest dalszy spadek przewozów tego paliwa w związku z dekarbonizacją gospodarki. Niestety dobrych prognoz nie ma również przed przewozami kruszywa. Po zakończeniu budowy autostrad, dróg szybkiego ruchu oraz kolei dużych prędkości i lotniska w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, branża może spodziewać się także znacznego ograniczenia zapotrzebowania na transport tego towaru. Z pewnością spadki w tych dwóch segmentach przewozów będą dotkliwe dla dużych przewoźników i w konsekwencji spowodują spadek udziału w rynku przewoźników, których dużą część portfela wypełniają właśnie przewozy węgla i kamienia. To zaś może rozpocząć coraz bardziej drapieżną walkę o klienta. Dlatego ważne dla rynku kolejowych przewozów towarowych są szybkie działania, które pozwoliłyby na przyciągnięcie na kolej innych ładunków.

Ekspansja z doświadczeniem i jakością

Mimo prognozowanego spadku przewozu w tych segmentach rynku, Qemetica Cargo w swojej strategii do 2029 roku zamierza podwoić obroty dzięki zwiększeniu zamówień na przewozy towarów zlecone przez właściciela, także planującego ekspansję. Przewoźnik zamierza również wejść w nowe segmenty działalności — w latach 2026-27 planuje rozwój na intermodalnym rynku przewozu towarów tj. z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu.

Qemetica Cargo zamierza szerzej wykorzystać również swoje ponad 20-letnie doświadczenia, zdobyte podczas zarządzania bocznicami w Inowrocławiu i Janikowie.

- Chcemy dywersyfikować również ten obszar działalności, świadcząc klientom zewnętrznym usługi kompleksowej obsługi bocznic na wysokim poziomie. Rozwijamy również działalność w obszarze utrzymania wagonów na wszystkich poziomach utrzymania, jak również serwisowania lokomotyw elektrycznych i spalinowych. W styczniu Qemetica Cargo rusza z nową usługą kolejowego serwisu mobilnego. To kolejny element dywersyfikacji biznesu - mówi prezes Andrzej Pawłowski.

Kolejowy serwis mobilny będzie świadczył usługi utrzymania i naprawy lokomotyw i wagonów. Będą to między innymi usługi związane z przeglądem lokomotyw, ich piaskowaniem oraz drobnymi naprawami, naprawą wagonów, wymianą wstawek hamulcowych, itp. Serwis ze względu na lokalizację firmy koncentrował się będzie głównie na usługach w rejonie środkowej i północnej Polski.

Przepisy wymagają zmian

Andrzej Pawłowski podkreśla też, że dla rozwoju przewozów towarowych – zarówno świadczonych przez Qemetikę Cargo, jak i innych przewoźników – niezbędne jest wyrównanie warunków dostępu do infrastruktury przez przewoźników kolejowych i drogowych. Pierwsi płacą za jazdę po całej sieci, drudzy - tylko po niewielkiej części (większość dróg krajowych w Polsce jest bezpłatna). Liczy także na zmiany przepisów, które pozwolą zasilać fundusz kolejowy różnego rodzaju wpływami z opłat i kredytów (podobnie jak to działa w funduszu drogowym). Takie rozwiązanie ma szansę zapewnić stabilne finansowanie modernizacji, elektryfikacji i rozbudowy sieci kolejowej, co jest w szczególności istotne w kontekście budżetowania w ramach perspektyw unijnych, kiedy dogrywanie szczegółów finansowania powoduje około dwuletnie opóźnienia w uruchamianiu projektów. Podobnych problemów nie mają np. drogowcy, którzy mogą skorzystać z pomostowego finansowania w ramach funduszu drogowego.

Transport intermodalny – który w ocenie prezesa Pawłowskiego jest przyszłością kolei towarowej - trudno sobie wyobrazić bez rozwoju infrastruktury punktowej, tj. terminali kontenerowych, punktów

ładunkowych, bocznic kolejowych oraz wprowadzania kolei do centrów logistycznych. Niezbędna jest również cyfryzacja procesów kolejowych, która pozwoliłaby na rezerwację miejsca w pociągach kontenerowych i efektywne zarządzanie tego rodzaju przewozami.

Pracownicy – klucz do sukcesu

- Największą wartością Qemetica Cargo są nasi pracownicy. Qemetica Cargo to prawdziwa kolej, bo w ramach swojej działalności zatrudnia prawie wszystkie kolejowe grupy zawodowe. Różnorodność naszej działalności, w skład której wchodzą przewozy towarów, utrzymanie bocznic kolejowych, naprawa, utrzymanie lokomotyw i wagonów oraz rozładunki, powoduje szerokie zapotrzebowanie na pracowników - mówi Karolina Niewiadoma HR Biznes Partnerka Qemetica Cargo.

Qemetica Cargo zatrudnia na wszystkich szczeblach - od podstawowego stanowiska manewrowego, po ustawiacza, prowadzącego pojazdy szynowe z napędem na bocznicy, aż po maszynistę pojazdów trakcyjnych - i proponuje atrakcyjne warunki pracy. Podobnie można zostać nastawniczym, awansować na dyżurnego ruchu, dyspozytora oraz awansować na kolejne stanowiska w pionie eksploatacji. W zakresie naprawy wagonów i lokomotyw można zaczynać od stanowiska ślusarza, następnie zostać mechanikiem, elektromechanikiem, specjalistą i awansować na kolejne stanowiska w pionie utrzymania taboru.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface