R22, czyli wielki apetyt na przejęcia

opublikowano: 22-08-2017, 22:00

W ostatnich latach grupa technologiczno-telekomunikacyjnych spółek wydała na przejęcia ponad 60 mln zł. Ma ochotę na dalsze zakupy, które może sfinansować pieniędzmi z giełdy

R22 to holding powstały w czerwcu tego roku, do którego zostały wniesione spółki z grupy: H88 zajmujące się hostingiem i rejestracją domen, grupa Vercom, która jest jednym z dwóch liderów polskiego rynku e-marketingu, oraz performance marketingu oraz grupy Oxylion działającej na rynku telekomunikacyjnym. Od kilku lat grupa jest bardzo aktywna na rynku przejęć.

R22, którą kieruje Jakub Dwernicki, ma bogate doświadczenie w przejęciach. W grupie funkcjonuje specjalny zespół dedykowany do akwizycji. Pieniędzy na dalsze zakupy spółka może poszukać na giełdzie.
Zobacz więcej

LUBI PRZEJMOWAĆ:

R22, którą kieruje Jakub Dwernicki, ma bogate doświadczenie w przejęciach. W grupie funkcjonuje specjalny zespół dedykowany do akwizycji. Pieniędzy na dalsze zakupy spółka może poszukać na giełdzie. Marek Wiśniewski

— Wydaliśmy ponad 60 mln zł na akwizycje, zainwestowaliśmy w kilkanaście spółek i kupiliśmy należące do nich znane marki, m.in.: Hekko.pl, Super-Host. pl, Biznes-Host.pl, Domeny.pl, IONIC.pl, Active24.pl. Zdarzało nam się przejmować też grupy klientów hostingowych np. od Netii czy Dialogu — mówi Jakub Dwernicki, prezes R22.

Kapitał nie tylko z długu

Pomimo licznych w ostatnich latach zakupów prezes nie traci apetytu na przejęcia.

— Obecnie rozmawiamy z kolejnymi dziesięcioma spółkami o przejęciach. Są to firmy z obszaru hostingu i omnichannel communication. Zaczynamy też rozglądać się za granicą: w Czechach, na Słowacji i w Rumunii. Jest tam dużo komplementarnych spółek. Z niektórymi zawarliśmy wstępne porozumienia. W niedługim czasie podejmiemy decyzje w sprawie wyboru formy i struktury finansowania — mówi prezes R22.

W jego ocenie, liczba przejęć w obszarach będących w orbicie zainteresowania R22 rośnie, gdyż rynek jest już dojrzały i mniejsze spółki zaczynają rozumieć, że większość z nich nigdy nie zostanie liderami rynku. Dlatego ich właściciele decydują się na sprzedaż udziałów silniejszym organizacjom. Spółki, które składały się na grupę R22, do tej pory finansowały akwizycje gównie długiem i własnymi pieniędzmi.

— Rozważamy różne opcje pozyskania finansowania. Jedną z nich jest emisja akcji i debiut na giełdzie. Nie chcemy działać tylko dzięki długowi bankowemu — mówi Jakub Dwernicki. Na bazie wielu dotychczasowych doświadczeń w przejęciach R22 wyspecjalizowała się w takich transakcjach. — Stworzyliśmy dedykowany zespół oraz mamy dobre doświadczenia w fuzjach.

W ubiegłym roku łączyliśmy cztery spółki naraz. Połączenie ich kultur organizacyjnych nie było łatwe, ale powiodło się i teraz wszystkie przejęte spółki działają sprawnie w ramach grupy kapitałowej — mówi prezes. W ostatnim roku obrotowym, zakończonym 30 czerwca, spółki z grupy R22 niemal podwoiły przychody. Przekroczyły one 70 mln zł, a zysk EBITDA wyniósł kilkanaście milionów złotych.

Miliony komunikatów

Najszybciej rosnące są spółki z grupy Vercom oferujące usługi oparte na zautomatyzowanych rozwiązaniach informatycznych w obszarze omnichannel communication. Usługi świadczone są w modelu SaaS (ang. Software as a Service) i obejmują przede wszystkim wysyłanie komunikatów transakcyjnych i marketingowych do różnych grup klientów, a także przetwarzanie, analizowanie i wykorzystywanie dużych zbiorów informacji o potencjalnych odbiorcach (tzw. big data). Działalność w tym segmencie realizowana jest w ramach takich marek, jak EmailLabs, RedLink, ConversionLabs, EmailHeroes, CloudSender, SMSLabs. Są to m.in. komunikaty typu SMS, e-mail

— jak np. potwierdzenie o nadaniu paczki, komunikaty alarmowe do ludności czy SMS sieci handlowej do klientów. Obecnie grupa Vercom wysyła kilkadziesiąt milionów SMS-ów miesięcznie. Zgodnie z własnymi szacunkami Vercom ma około 50 proc udziału w tym rynku. Za swoich najbliższych konkurentów uznaje SMSAPI i Freshmail.

— Vercom rośnie najszybciej, gdyż bardzo dynamicznie zwiększa grono klientów — głównie z branży e-commerce. W marcu Vercom przejął jednego z konkurentów, SerwerSMS.pl. Po tym zakupie, grupa stała się jednym z dwóch liderów polskiego rynku e-marketingu oraz performance marketingu, bazującym na zautomatyzowanej wysyłce komunikatów mobilnych — mówi Jakub Dwernicki.

Powtarzalne przychody

Kolejny filar to H88, która skupia się na działalności związanej z hostingiem i domenami. Jej klienci mają ponad 300 tys. domen, spółka świadczy usługi hostingowe i sprzedaje oraz utrzymuje domeny internetowe. Działalność grupy w tym obszarze sięga roku 1999. Poza domenami i hostingiem grupa jest liderem, jeśli chodzi o certyfikatySSL — obsługuje ponad połowę banków w tym obszarze i pokaźne grono korporacji. Obecnie korzysta z sześciu serwerowni, w tym dwóch własnych, chce kupić kolejną lub wybudować własną.

Segmentem telekomunikacyjnym w grupie R22 zajmuje się Oxylion, który jest krajowym liderem w dostawach usługi VoIP w segmencie B2B oraz dostarcza internet, głównie w mniejszych miejscowościach, gdzie więksi operatorzy nie są obecni. Oxylion ma ponad 20 tys. klientów internetu szerokopasmowego (głównie w województwach: wielkopolskim, dolnośląskim, opolskim i podkarpackim) i stanowi wsparcie w zakresie infrastruktury dla pozostałych podmiotów grupy. Posiada też sporo klientów biznesowych w obszarze tzw. inteligentnej telefonii, np. operatorów call center.

— To, co łączy wszystkie nasze obszary biznesowe, to fakt, że stawiamy na usługi dostarczane do dużej liczby klientów — rozproszona baza klientów daje nam komfort dywersyfikacji. Prawie wszystkie usługi oferowane przez grupę R22 mają model abonamentowy, gdzie klient płaci za usługi miesięcznie. To generuje stabilne i powtarzalne przychody — mówi prezes.

OKIEM EKSPERTA

Dynamika robi wrażenie

PRZEMYSŁAW SAWALA-URYASZ

analityk Pekao Investment Banking

Oferta publiczna R22 mogłaby spotkać się z zainteresowaniem inwestorów, jeśli spółka przedstawi sensowną wizję rozwoju na rosnącym rynku lub konsolidacji rozdrobnionego rynku, w rezultacie której skorzysta z efektu skali i dźwigni operacyjnej. Być może byłaby ciekawym wehikułem ekspozycji w obszarze omnichannel communications lub hostingu domen. Wiele zależeć będzie od strategii, jaką przedstawi, od obszarów, na których zamierza się skupić, oraz ostatecznego modelu, w jakim będzie się rozwijać, ewentualnie klarownej drogi wyjścia z projektów inwestycyjnych. Dynamika wzrostu przychodów robi wrażenie, ale wymaga doprecyzowania udziału wzrostu organicznego poszczególnych segmentów vs akwizycji. Na uwagę zasługuje dywersyfikacja bazy klientów oraz powtarzalne przychody generowane na podstawie sprzedaży abonamentowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / R22, czyli wielki apetyt na przejęcia