Radio Zet znowu do wzięcia

opublikowano: 25-10-2018, 22:00

Firma Czech Media Invest, która zaledwie kilka miesięcy temu kupiła grupę Euro Zet, teraz chce ją sprzedać. Chętnych nie zabraknie

Przeczytaj i dowiedz się:

  • Dlaczego czeski właściciel chce sprzedać Radio Zet
  • Kto jest w gronie zainteresowanych zakupem

— Czesi chcą sprzedać Radio Zet i zaczynają już rozmowy na ten temat — słyszymy z anonimowego źródła zbliżonego do Czech Media Invest (CMI).

CZŁOWIEK ORKIESTRA:
CZŁOWIEK ORKIESTRA:
Domeną Daniela Krˇetínsky’ego są energetyka i media. Oprócz prasy i rozgłośni radiowych w Europie Środkowej ma czasopisma we Francji, gdzie planuje również zakup dziennika „Le Monde”. Jest też właścicielem klubu piłkarskiego Sparta Praga.CZŁOWIEK ORKIESTRA: Domeną Daniela Krˇetínsky’ego są energetyka i media. Oprócz prasy i rozgłośni radiowych w Europie Środkowej ma czasopisma we Francji, gdzie planuje również zakup dziennika „Le Monde”. Jest też właścicielem klubu piłkarskiego Sparta Praga.
Fot. FOT. MICHAL KAMARYT - PAP

To koncern medialny, który od wakacji jest jedynym właścicielem grupy Euro Zet — poprzez spółkę zależą Czech Radio Center. Największym akcjonariuszem CMI jest Daniel Křetínský (ma 50 proc. papierów). Miesięcznik „Forbes” szacuje majątek biznesmana na 59 mld CZK (9,9 mld zł), co daje mu piąte miejsce na liście najbogatszych Czechów. Pozostali współwłaściciele koncernu to Patrik Tkáč (40 proc. akcji), czyli szósty z czeskich bogaczy, z majątkiem wartym 31 mld CZK (5,2 mld zł), oraz Roman Korbačka (10 proc.).

Wysoka pozycja

Radio Zet to z kolei największa rozgłośnia, która należy do Euro Zet, a pod względem tzw. słuchalności jest numerem dwa na polskim rynku. Oprócz niej firma ma też stacje — Antyradio, ChilliZet i Meloradio (znane wcześniej jako Radio Zet Gold), które zajmują odpowiednio 11., 17. i 21. pozycję na rynku.

— Właściciel grupy EuroZet myśli o jej sprzedaży. Do transakcji może dojść, jeśli tylko zaoferowana cena będzie satysfakcjonująca — potwierdza także osoba zbliżona do polskiej spółki.

Z pytaniem o ewentualną transakcję zwróciliśmy się więc wprost do grupy Euro Zet, która — jak wynika z naszych informacji — już wewnętrznie przygotowuje się do sprzedaży. Małgorzata Kozieł, rzeczniczka firmy, odesłała nas jednak do CMI.

— Z zasady nie komentujemy spekulacji dotyczących naszych akwizycji czy planów dotyczące sprzedaży aktywów — ucina Daniel Častvaj, członek zarządu czeskiego koncernu.

Wielu chętnych

Druga co do wielkości stacja radiowa w kraju może być łakomym kąskiem. Nic więc dziwnego, że — jak twierdzi kolejny nasz rozmówca — zainteresowanie nią jest spore, szczególnie wśród polskich firm z segmentu medialnego.

Jednym z potencjalnych nabywców miałaby być grupa Polsat Zygmunta Solorza. Tomasz Matwiejczuk, rzecznik firmy, nie chciał odnieść się do sprawy. Wśród potencjalnych kupców wymienia się także Fratrię, grupę medialną kontrolowaną przez SKOK, wydawcę m.in. tygodnika Sieci. Wśród zainteresowanych Radiem Zet wymieniana jest też m.in. należąca do Zbigniewa Bembenka Grupa ZPR Media. Oprócz tabloidu „Super Express” i kilkunastu specjalistycznych czasopism ma ona także kilka radiostacji, w tym Radio Eska, które pod względem słuchalności jest obecnie numerem trzy w Polsce. Zapytaliśmy ją o zamierzenia akwizycyjne.

— Niestety nie mogę pomóc, ponieważ z zasady nie informujemy o planach firmy — odpowiada Monika Polewska, rzecznik ZPR Media.

Wobec pojawiających się od jakiegoś czasu zapowiedzi repolonizacji mediów o ewentualną transakcję zapytaliśmy również w resorcie kultury.

— Ministerstwo nie ma informacji na temat planów sprzedaży Radia Zet i nie komentuje tej sprawy — mówi Paweł Lewandowski, wiceminister odpowiedzialny za kwestie mediów.

Od przejęcia grupy Euro Zet przez CMI minęło zaledwie kilka miesięcy. Dlaczego więc do kolejnej transakcji miałoby dojść tak szybko? Trzeba pamiętać, że Czesi kupili polską spółkę w pakiecie wraz z innymi środkowoeuropejskimi mediami z Czech, Rumunii i Słowacji. Sprzedającemu, francuskiej grupie Lagardère, zależało, aby za jednym zamachem pozbyć się wszystkich tych podmiotów. Od tego mogła też zależeć cena, którą ustalono na 73 mln EUR, czyli ponad 300 mln zł.

Efekty synergii

CMI najbardziej zależało jednak na stacjach w Czechach (w pakiecie było drugie na tamtejszym rynku radio Evropa 2 oraz Frekvence 1 numer cztery) i na Słowacji (radio Europa 2), bo w tych dwóch krajach ma już aktywa medialne. Jest m.in. wydawcą czterech czeskich dzienników, w tym tabloidów „Blesk” i „Aha!” oraz gazety „Sport”. Dają one CMI ponad 40-procentowy udział w rynku i pozycję lidera w segmencie gazet codziennych w Czechach. Do tego dochodzą dziesiątki czasopism (m.in. poczytny tygodnik „Reflex”) i serwisów internetowych, a także wydawnictwa książkowe, drukarnie i firmy dystrybucyjne.

Zdaniem Jana Potůčka, analityka rynku medialnego, z którym rozmawiała agencja prasowa ČTK, zakup stacji radiowych na tych rynkach może przynieść CMI efekty synergii. Największe może dać współpraca brukowców z radiami.

W Polsce Daniel Křetínský nie miał wcześniej żadnych mediów. Jego Energetický a prumyslový holding (EPH) jest właścicielem m.in. PG Silesia, która wydobywa węgiel w Czechowicach-Dziedzicach. W takim zestawieniu trudno oczekiwać synergii — stąd zapewne wziął się zamiar zbycia polskich radiostacji.

 

Polski rynek radiowy

Niekwestionowanym liderem polskiego rynku radiowego jest RFM FM. Od lipca do września krakowska rozgłośnia miała 26-procentowy udział w tzw. słuchalności (w grupie 15-75 lat, według badania Radio Track Millward Brown). Od lat drugą pod względem popularności radiostacją w kraju jest Radio Zet, którego udział wyniósł w minionym kwartale 12,3 proc. (rok wcześniej było to 14,1 proc.).

Pozostałe stacje z grupy Euro Zet mają: Antyradio — 2,1 proc. (przed rokiem 1,7 proc.), Meloradio — 0,9 proc. (0,8 proc.), ChilliZet — 0,3 proc. (0,2 proc.). Radio Eska z Grupy ZPR Media miało ostatnio słuchalność na poziomie 7,6 proc. (rok wcześniej 7,2 proc.). Inne stacje należące do tego właściciela to: VOX FM — 3,9 proc. s (przed rokiem 4 proc.) i Radio WAWA — 1,8 proc. (1,4 proc.), a także warszawska, lokalna rozgłośnia Eska Rock. Grupa ZPR Media jest też operatorem kilku stacji należących do diecezjalnych sieci Radio Plus, której słuchalność wyniosła w minionym kwartale 2,2 proc. (rok wcześniej 1,6 proc.).

Cyfrowy Polsat jest właścicielem stacji Muzo FM. Słuchalność tego radia to ostatnio 0,4 proc. (przed rokiem 0,3 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane