Rafineria zapewni dostawy awiacji

Paweł Janas
opublikowano: 15-04-2004, 00:00

Pomorska rafineria myśli o przejęciu lukratywnego rynku zajętego przez Petrolot. Ten tanio go nie odda.

Grupa Lotos, druga co do wielkości polska firma paliwowa, zamierza zdobyć nowy kanał dystrybucji dla produkowanych przez siebie paliw.

— Wchodząca w skład pomorskiej rafinerii spółka Lotos Partner i niemiecka firma Skytanking w tym roku mają stworzyć joint venture zajmujące się tankowaniem samolotów na polskich lotniskach. Liczy na obsługę zagranicznych przewoźników, w tym także tanich bander, lotów czarterowych oraz cargo — mówi osoba zbliżona do pomorskiej rafinerii.

Nowa spółka chce więc walczyć o rynek zajęty obecnie przez Petrolot, należący do Orlenu i LOT, który obsługuje około 70 przewoźników na krajowych lotniskach. Jego przychody z tej działalności wyniosły w 2003 r. ok. 498 mln zł, a zysk netto — 6,2 mln zł.

Zdaniem naszego rozmówcy, sukces nowego przedsięwzięciama zapewnić Grupie Lotos oferowanie paliwa „po cenach europejskich”, niższych od cen obowiązujących na polskich lotniskach, a dyktowanych przez Petrolot. Jan Kujawa, szef Petrolotu, ripostuje.

— Nowy operator ma niewielkie pole manewru. Ceny paliw obciąża ten sam VAT, akcyza i opłata paliwowa. Wszyscy muszą liczyć się z podobnymi kosztami związanymi np. z zakupem ubezpieczenia OC — podkreśla szef Petrolotu.

Jego zdaniem, wejście do gry nowego operatora nie wpłynie na obniżenie cen oferowanych paliw.

— Raczej spodziewam się ich wzrostu. Koszty stałe zostaną te same, a paliwa sprzedamy mniej — dodaje Jan Kujawa.

Petrolot nie obawia się więc konkurencji.

Grupa Lotos produkuje obecnie około 450 tys. ton paliwa lotniczego Jet A1. W Polsce zaopatruje samoloty jedynie na lotnisku we Wrocławiu. Reszta (około 330 tys. ton) jest eksportowana do krajów Unii Europejskiej. Paliwo trafia głównie na lotniska niezbyt oddalone od Polski, np. w Oslo czy Kopenhadze.

— Lotos chce teraz wyeliminować pośredników zarabiających na dostawach paliw na zagraniczne lotniska — dodaje osoba związana z Grupą Lotos.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Rafineria zapewni dostawy awiacji