Raport: startupowy biznes szybko rośnie

opublikowano: 08-09-2016, 16:41

Młode firmy stawiają na rozwój kadr i innowacje. Ale wciąż są zachowawcze w sięganiu po finansowanie z zewnątrz.

Polskie start-upy zwiększają zatrudnienie. Działalność opierają na własnych środkach, a sukcesu upatrują w tworzeniu nowatorskich rozwiązań i patentów - wynika z badania „Polskie Startupy 2016” przeprowadzonego przez Startup Poland we współpracy z Politechniką Warszawską. 

Według raportu dla przeciętnego polskiego start-upu pracuje obecnie 6-8 osób, a aż 83 proc. młodych firm zwiększyło tę liczbę w ostatnim półroczu (przeważnie o 1-3 osoby). Najwięcej nowych pracowników zatrudniają dojrzałe start-upy, które są w fazie ekspansji.

Mimo rozwoju młodzi przedsiębiorcy są wciąż bardzo zachowawczy, jeśli chodzi o finansowanie działalności - połowa start-upów w naszym kraju się korzysta wyłącznie z własnych pieniędzy. Te z firm, które wybierają kapitał ze źródeł zewnętrznych, najczęściej sięgają po dotacje z UE (24 proc.), fundusze Venture Capital (22 proc.) oraz pieniądze inwestowane przez aniołów biznesu (17 proc.).

Polskim start-upom brakuje pewności siebie w kontekście eksportu – zalewie co druga firma sprzedaje swoje usługi za granicą. Ci, którzy zdecydowali się na ten krok, uzyskują ponad połowę  przychodów właśnie spoza Polski. Co ciekawe, aż 60 proc. eksporterów prowadzi tego typu działalność od momentu swojego powstania. Rodzime firmy najczęściej oferują swoje usługi w krajach Unii Europejskiej (54 proc.), w tym w Wielkiej Brytanii (14 proc.) i w Niemczech (9 proc.). Drugim w kolejności wyborem są Stany Zjednoczone, na terenie których sprzedaje 25 proc. ankietowanych start-upów. 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane